Ještě více jak týden pojedou nejlepší cyklisté světa náročný závod po celé Francii. Poháry pro závodníky, kteří se umístí na čelních příčkách jednotlivých kategorií, vyrobili v úterý sklářští mistři ze sklárny Ajeto. Po roce se výroba trofejí vrací z Kamenického Šenova do nedaleké Lindavy.

„Jsme hrdí na to, že vítězové tak slavného závodu, jakým je Tour de France, získají umělecký kus z tradičního českého křišťálu," říká Leon Jakimič, zakladatel společnosti Lasvit.

Zpátky ke kořenům

Hlavním partnerem závodu je automobilka Škoda, jejíž designové studio trofej zároveň navrhlo. Návrh měl na starosti již pošesté designér Peter Olah, který jej zpracoval pod vedením šéfdesignéra Jozefa Kabaně. Základní tvar trofeje zůstává již léta stejný, ale mění se výrobní technologie a povrchové zpracování. „Každý rok hledáme jinou sklářskou technologii a jiný sklářský postup, abychom vytvořili unikátní dekor," řekl převážně automobilový designér Olah, který si k práci se sklem rád odskočí, neboť je to pro něj vášeň a zároveň odpočinek.

Inspirací pro letošní trofej se pro Olaha staly samotné kořeny automobilky Škoda, která pod jmény svých dvou zakladatelů Václava Laurina a Václava Klementa začala svou více jak stoletou historii výrobou bicyklů. Pro vybroušenou spirálu, která obtáčí většinu výšky skleněné trofeje našel Olah vzor v mladoboleslavském muzeu značky, kde jsou vystaveny i stroje z počátků tehdejší továrny.

Sklářští mistři z lindavské sklárny Ajeto pracují pod dohledem designéra Petera Olaha na trofejích pro letošní vítěze cyklistického závodu Tour de France. Kteří ze závodníků skleněné plastiky nakonec získají, zjistíme po závěru Tour 24. června.Zdroj: Lasvit „Když jsem začal sledovat závody Tour de France, začaly mě fascinovat boje mezi závodníky a strategie jednotlivých týmů. Inspirací pro letošní motiv mi byla kola závodního bicyklu. Když jsem se podíval na model Slávia, který Laurin a Klement vyráběli v roce 1899, a následně na dnešní modely závodních kol, napadla mě kombinace technického brusu s dynamickým tvarem křivky. Podle sklářů je to velmi náročné vyrobit, protože se spirála s každou otáčkou zvětšuje," popisuje Peter Olah a zároveň dává tušit, že takovou věc neumí kde kdo.

Poháry předá držitelům jednotlivých trikotů pro nejlepší z oceňovaných kategorií předseda představenstva automobilky Škoda Bernhard Maier 24. července na pařížském Champs-Élysées. Vedle celkového vítěze ve žlutém trikotu obdrží trofej z České republiky i nejúspěšnější mladý profesionál v bílém, nejlepší vrchař v puntíkovaném a nejlepší sprinter v zeleném trikotu. Pro nejlepšího sprintera připravili lindavští skláři trofej speciální, ze zeleného křišťálu. Celkem si závodníci odvezou čtyři hodnotné trofeje. „Vyrábí se ale šest trofejí, dvě jsou v záloze pro případ, že by se něco stalo," říká viceprezident pro obchod a marketing firmy Lasvit Aleš Stýblo.

Trofeje samotné jsou vyrobené z jednoho kusu ručně foukaného a pak ručně broušeného křišťálového skla. Každá měří na výšku přes 60 centimetrů a váží zhruba šest kilogramů.

Sklářská společnost Lasvit je známá unikátními skleněnými plastikami a svítidly, která dodává do celého světa. Její produkce spojuje tradiční české sklářské umění s moderními technologiemi a designy. S výrobou trofejí a cen má bohaté zkušenosti. Trofej od Lasvitu získali třeba Rafael Nadal nebo Andy Murray, vítězové prestižní tenisové exhibice v Abú Zabí. Lasvit vyrobil i skleněnou trofej ve tvaru pochodně pro české medailisty ze zimních olympijských her v Soči, ale také skleněné filmové ceny Český lev.