Již od počátku provozu elektrické dráhy v Jablonci nad Nisou se objevovaly více či méně propracované návrhy na rozšíření její sítě, které, přestože Jablonec již vlastní tramvaje nemá, jsou předkládány dodnes.První projekt na stavbu tramvajové trati přes Proseč a Vratislavice nad Nisou do Liberce, ve kterém byla elektrická dráha v provozu od roku 1897, byl předložen v roce 1906. Téhož roku byla také udělena koncese na provozování autobusové linky (za zmínku stojí, že první autobusové linky u nás se objevily v Praze a Pardubicích roku 1908), ke skutečnému provozu došlo až v roce 1921. Po roce byla tato linka po nátlaku souběžné železnice převzata ČSD a následně silně zredukována. Za důvodem neschválení projektu tramvajové trati z roku 1906 taktéž stála Liberecko jablonecko tanvaldská dráha (RGTE).

Další projekt meziměstské trati do Liberce byl rozpracován ve třicátých letech. Kromě něj byly také vypracovány návrhy na prodloužení tratí z Janova do Bedřichova a z Pasek do Lučan. Všechny tyto projekty zmařila druhá světová válka. Během ní vznikl naprosto nereálný návrh na rozšíření tramvajových tratí v celé oblasti kolem Jablonce až po Josefův Důl, Tanvald a Železný Brod. Jeho účelem bylo nahradit tramvajemi velkou část automobilové dopravy pro nedostatek nafty.

Krátce po skončení války se Jablonecké elektrické dráhy opět zabývaly možností rozšíření sítě o úseky Paseky Lučany a Janov Bedřichov. V Janově byly dokonce zahájeny vytyčovací práce na prvním 750 metrů dlouhém úseku od konečné stanice do středu obce. Stavební práce se ovšem velmi brzy zastavily, zřejmě proto, že se podařilo zahájit stavbu trati do Liberce.

Od konce 50. let docházelo v Jablonci naopak k omezování tramvajové dopravy, proto dalších více než 30 let žádný nový návrh nevznikl. V 80. letech se pro změnu uvažovalo o zavedení trolejbusové dopravy, když po několika ropných krizích bylo jasné, že zrušení elektrické dráhy nebyl nejlepší nápad.

Na chvíli se ovšem zastavíme u let 1957 a 1958, kdy se uvažovalo, co s tratí do Pasek. V roce 1957 podal Ing. Krajčovič, správce provozu tehdejších DPMLJ, návrh na zrušení trati a její náhradu autobusy. Naproti tomu J. Blažek podal návrh na propojení úseku Lázně Paseky linky č. 2 s linkou č. 11 do Liberce, čímž by vznikla linka Liberec Jablonecké Paseky.

Zdeněk Mazánek

Úsek k hlavnímu nádraží měl být zrušen. K těmto návrhům byla vypracována řada studií, které více méně stejně konstatovaly, že tramvajový provoz je mnohem dražší než autobusový. Přesto studie z 2. června 1957 byla pro propojení těchto linek, neboť „dvojka" spojovala řadu významných bodů, např. banku, divadlo, poštu, školy, obchodní domy, centrum, kdy byl možný přestup na linku č. 1, MNV, ONV či autobusové nádraží. Polovina trati měla nové kolejnice a rok staré trolejové vedení. Pro provoz nových vozů typu T2 bylo potřeba tak jako tak rekonstruovat měnírnu v Brandlu, která napájela i trať do Pasek.

K 28. květnu 1958 vypracoval k návrhům odbornou studii i výše jmenovaný Ing. Krajčovič, který byl pochopitelně pro (svůj) první návrh trať zrušit. Důvodem byly vyšší náklady u tramvajové dopravy, dané údržbou a odpisy trolejového a kolejového vedení. Do problému se vložilo i Ministerstvo místního hospodářství, které ve zprávě ze dne 21. května 1958 nedoporučovalo obě linky spojit, nýbrž „dvojku" z ekonomických důvodů nahradit autobusy. To o měsíc později potvrdil MNV Jablonce nad Nisou a osud této trati byl zpečetěn.

Po více než 30 letech se opět objevily úvahy a studie o prodloužení meziměstské trati z Liberce. V roce 1995 spatřil světlo světa projekt na prodloužení tramvajové trati od lázní na autobusové nádraží. Projekt měl celkem tři varianty, které počítaly s vedením kolejí ulicí Budovatelů, přes Anenské náměstí, ulici Soukennou, přes Dolní náměstí, Kamennou a Lipanskou na autobusové nádraží, v jehož sousedství by ležela smyčka. Celý nový úsek o délce 0.9 km měl být dvojkolejný. Z důvodu rozsáhlých přestaveb tramvajových tratí v Liberci a určitého nezájmu ze strany města ke stavbě nedošlo.

V posledních letech se znovu objevila myšlenka prodloužit tramvajovou trať od stanice Liberecká kolem nemocnice a přes horní centrum do Mšena, aby zde odlehčila přetíženým autobusovým linkám. Tím by také vzrostl význam této trati i pro samotné město Jablonec nad Nisou.