Řekl to předseda jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiří Kuchynka.

Územní rada na severu Čech sdružuje podle Kuchynky odboráře většiny firem, které provozují veřejnou dopravu v Libereckém a Ústeckém kraji. "Výjimkou je Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce. Řádově máme tisíce členů. Podporu nám vyjádřili i někteří řidiči z nákladní dopravy," uvedl.

Vyhlášení stávkové pohotovosti podle něj navazuje na takzvanou Jabloneckou výzvu. Odbory se protestem snaží prosadit vytvoření pracovní skupiny ve spolupráci s kraji a vládou, která by vypracovala jednotnou metodiku, podle níž by pak kraje vypisovaly soutěže na veřejnou autobusovou dopravu.

Mzdy pod průměrem

V tendrech by pak mělo být jednou ze zásadních podmínek dodržování minimální mzdy pro řidiče. Odboráři požadují, aby přímo v zadání zakázek byla zakotvena nejnižší mzda řidičů v podobě 1,75násobku minimální mzdy. Odpovídá to 100 korunám na hodinu.

Třeba řidiči autobusů v Jablonci berou podle Kuchynky nyní 72 korun na hodinu, měsíčně sice vydělají kolem 22 až 23 tisíc korun hrubého, ale jen za cenu desítek hodin přesčasů. Podle průzkumu ČTK jsou mzdy řidičů ve většině dopravních podniků v Česku pod průměrnou mzdou.

Do stávky odboráři podle Kuchynky nevstoupí před 2. prosincem, kdy se uskuteční jednání tripartity. Kuchynka věří, že se do té doby k stávkové pohotovosti přidají i odboráři z dalších částí země. "Aby náš předseda Luboš Pomajbík byl pro jednání vybaven silným mandátem," uvedl Kuchynka. Pokud odboráři při jednání neuspějí, jsou připraveni stávkovat.