Autoškoly na Českolipsku se připravují na zahájení letošních kurzů pro uchazeče o řidičský průkaz na motocykl. Změny vydané ministerstvem dopravy přinášejí komplikace žákům, instruktorům i obcím s rozšířenou působností.

Novela vyhlášky týkající se zkoušek uchazečů o průkaz na motorku vešla v platnost na konci loňského roku, teprve teď je s nástupem jara aktuální. Uchazeči nově budou muset na uzavřeném výcvikovém prostoru prokázat svou schopnost ovládat samostatně motocykl, pak budou teprve připuštěni k závěrečné zkoušce v provozu.

Zajištění plochy uložilo ministerstvo obcím s rozšířenou působností, mezi něž se na Českolipsku řadí Česká Lípa a Nový Bor. Ty musejí zajistit potřebnou plochu na vlastní náklady. V Lípě město připravuje plochu na území sportovního areálu u řeky Ploučnice, hotová by měla být zhruba do měsíce.

Na ploše žadatel o řidičské oprávnění předvede jízdu zručnosti sestávající se například ze slalomu mezi kužely, vyhýbacího manévru, brzdění na přesnost, nouzového zastavení z rychlosti 50 km/h a další zkoušky. Celkově uchazeč projede dvanácti stanovišti.

V další fázi přejde žák samostatně do ostrého provozu. Zkušební komisař jej bude následovat v doprovodném vozidle. „Vadí nám, že žák pojede na motocyklu sám. Může se stát, že vjede například do křižovatky, a způsobí tak nehodu," říká majitel českolipské autoškoly Milan Bárta a společně s dalšími instruktory dodává, že komisaři často vzpomínají případy, kdy zásahem do řízení zabránili možné kolizi.

V Evropě běžné

Popsaný systém zkoušení uchazečů je v západní Evropě celkem běžný a jeho novela souvisí se sbližováním zákonů s EU.

„Se zdvojeným řízením na motorce je Česká republika celkem unikát, na druhou stranu, například v Německu je dané zákonem, že mezi zkoušeného a zkoušejícího nesmí vjet žádné auto, ministerstvo tuto eventualitu vůbec neřeší," říká Jaroslav Mrtka z mimoňské autoškoly Archa. Podle jeho informací navrhovala Asociace autoškol procesní změny ve vyhlášce, které na tyto potenciální problémy ukazují, ale ministerstvo bylo vůči hlasu profesionálů hluché.

V rámci praktického výcviku bude nově nutné absolvovat minimálně 13 hodin jízd. A bude nejspíš potřeba i zvláštní pojištění.

Sami provozovatelé autoškol žehrají na zvýšené náklady, pokud budou chtít s nabízením kurzů pokračovat. Některým nezbude než zakoupit nový motocykl, protože pokud používají třeba chopper, bude velmi problematické s takovým strojem absolvovat jízdu zručnosti. Téměř všichni se budou muset dovybavit bezdrátovým komunikačním zařízením, jehož cena rozhodně není zanedbatelná.

Všechny změny s sebou přinesou zvýšení ceny, kterou bude muset zaplatit uchazeč o oprávnění prohánět se krajinou na motocyklu.