Liberecký kraj se rozhodl uzavřít s iniciátory nostalgických jízd na železnici několikaletou smlouvu o pravidelném financování. Smlouva by měla platit do konce turistické sezony roku 2028. Obyvatelé i návštěvníci Libereckého kraje se tak budou moci i v dalších letech těšit z ozubnicových vlaků na nejstrmější české trati mezi Tanvaldem a Kořenovem nebo se svézt starými soupravami po mostech přes Jizeru na martinické lokálce v Krkonoších. Pokračovat budou letní parní vlaky Českým rájem, mikulášské jízdy i další příležitostné akce.

Kraj má navíc zájem o dlouhodobé zapojení nostalgických vlaků do dopravní obslužnosti svého území včetně jejich využití pro kapacitní posílení pravidelných spojů. V letošním rozpočtu má Liberecký kraj na nostalgické aktivity vyčleněno celkem 6,5 milionu korun. Rozsah aktivit v dalších letech bude záviset na zájmu cestujících o nabízené služby.

„Financováním provozu vybraných nostalgických vlaků a jejich začleněním do dopravní obslužnosti kraje chceme nejen oživit historii, ale také podpořit cestovní ruch a rozvoj v hospodářsky slabších regionech. Vnímám to také jako symbolické ocenění práce aktivních členů místních spolků, kteří se výrazně podílejí na připomínání historie železniční dopravy,“ uvedl hejtman Martin Půta.

Výstavba další etapy cyklostezky Greenway Jizera mezi Železným Brodem a Líšným.
Bagry razí cestu cyklistům do Železného Brodu, za den dají asi sto metrů

Dosud převážně volnočasová sdružení aktivních občanů, která jízdy ve svém okolí dlouhodobě organizují a o historická vozidla pečují, nově získají stabilní financování. To jim umožní lepší plánování provozu, opravy techniky a další rozvoj po všech stránkách náročné organizace všech činností. Cestování starými vlaky často doplňuje i bohatý doprovodný program vhodný pro rodiny s dětmi. Živý provoz napomůže lepší prezentaci a dostupnosti nejnavštěvovanějších kulturních a přírodních památek Libereckého kraje. Mezi ně patří i kořenovská ozubnicová železnice nebo nádraží v Martinicích v Krkonoších, na kterém stále zůstávají v provozu stará mechanická návěstidla se sklopnými rameny ovládaná na dálku drátovody.

„V regionu máme na tři desítky různých aktivit a spolků věnujících se nostalgické železniční dopravě. Chceme, aby se jednotlivé aktivity vzájemně doplňovaly a nebyly si konkurencí. V souladu se zpracovanou Koncepcí turistické dopravy rozhodl kraj o zasmluvnění prioritních nostalgických aktivit, které jsou založené na vzájemné spolupráci dotčených spolků,“ dodal Jan Sviták, statutární náměstek pro resort dopravy.