Nejvýznamněji se změny dotkly linek 12, 14, 21, 22 nebo 25. Zatímco do některých částí Liberce se „jen“ prodloužily intervaly, do jiných se spoje škrtaly drastičtěji.

„Bydlím v Krejčího ulici, kde jsou domy s pečovatelskou službou. Autobusů nám teď sem na zastávku Ševčíkova zajíždí méně,“ stěžovala si minulý čtvrtek jedna z rochlických obyvatelek na setkání tamních obyvatel s vedením města. Zatímco před změnou jízdních řádů jezdily spoje linky 12 na Ševčíkovu v průběhu celého dne, a to včetně víkendů, nyní sem zajíždějí jen v pracovní dny ráno a odpoledne. V jiných částech dne spoje končí v Zeleném Údolí.

„Potřebovali bychom i nějaké dopolední spoje pro cestu na nákup nebo k doktorovi. Žije zde spousta starších a méně pohyblivých lidí, kteří teď musí chodit až na vzdálenější zastávky,“ upozornila žena. „Napište stížnost a zkuste, ať ji podepíše co nejvíce lidí. Nějaké spoje se sem pokusíme vrátit, všechny ale asi ne,“ odpověděl ženě primátorův náměstek Jiří Šolc.

Nový seriál Naše školka
Naše školka: Ve středu představíme děti z MŠ U Bertíka

Ačkoli změny byly prezentovány jako dočasné, Šolc už na konci ledna připustil, že pokud si lidé nebudou stěžovat, mohla by řada z nich zůstat v trvalé platnosti. Městu by se tím mohly snížit náklady na provoz, které patří k největším výdajům z městské kasy.

Podle dopravního ředitele libereckého dopravního podniku Oskara Zappeho se cestující větších změn jízdních řádů dočkají od 1. července.

„Drobné úpravy jízdního řádu chystáme i od května, pokud nám to personální stav řidičů dovolí,“ předeslal Zappe.

Horská služba. Ilustrační snímek.
Členové Horské služby nasazují životy pro jiné. V březnu mají svůj den

NE VŠICHNI PŘEŠLI

Právě nízký stav řidičů byl hlavním důvodem optimalizace jízdních řádů. Ne všichni, kteří liberecké autobusy řídili v uniformě BusLinu, totiž přešli k dopravnímu podniku, podle Zappeho jich bylo jen zhruba patnáct. Dopravní podnik proto spustil i masivní náborovou kampaň, která láká za volanty autobusů nové zájemce.

„Nyní běží intenzivní kurzy, kdy na konci dubna nastoupí zhruba patnáct nových řidičů do provozu k zácviku. V květnu by měli z kurzu nastoupit asi čtyři řidiči a další kurzy se rozbíhají,“ popsal Zappe. Podle něj se k optimalizaci jízdních řádů přistupovalo citlivě, a to na základě údajů ze sčítacích rámů, které ukazují, kolik cestujících na jaké zastávce vystupuje a nastupuje.

Podle zkušeností cestujících se nyní nestává, že by se do autobusů nevešli, počkají si na ně ale déle a některé jezdí více plné. Například právě na jednu z nejvytíženějších libereckých linek číslo 12 ale dopravní podnik ve větší míře nasadil nově zakoupené kloubové autobusy, které pojmou více cestujících než vozy běžného typu.

Tramvajový vůz v Liberci, který zdobí texty autora Pavla Novotného
Netradiční opera. Tramvaj číslo 11 dojede až na prkna Národního divadla