Nejvýznamněji se změny dotkly linek 12, 14, 21, 22 nebo 25. Zatímco do některých částí Liberce se „jen“ prodloužily intervaly, do jiných se spoje škrtaly drastičtěji.
„Bydlím v Krejčího ulici, kde jsou domy s pečovatelskou službou. Autobusů nám teď sem na zastávku Ševčíkova zajíždí méně,“ stěžovala si minulý čtvrtek jedna z rochlických obyvatelek na setkání tamních obyvatel s vedením města. Zatímco před změnou jízdních řádů jezdily spoje linky 12 na Ševčíkovu v průběhu celého dne, a to včetně víkendů, nyní sem zajíždějí jen v pracovní dny ráno a odpoledne. V jiných částech dne spoje končí v Zeleném Údolí.
„Potřebovali bychom i nějaké dopolední spoje pro cestu na nákup nebo k doktorovi. Žije zde spousta starších a méně pohyblivých lidí, kteří teď musí chodit až na vzdálenější zastávky,“ upozornila žena. „Napište stížnost a zkuste, ať ji podepíše co nejvíce lidí. Nějaké spoje se sem pokusíme vrátit, všechny ale asi ne,“ odpověděl ženě primátorův náměstek Jiří Šolc.
Ačkoli změny byly prezentovány jako dočasné, Šolc už na konci ledna připustil, že pokud si lidé nebudou stěžovat, mohla by řada z nich zůstat v trvalé platnosti. Městu by se tím mohly snížit náklady na provoz, které patří k největším výdajům z městské kasy.
Podle dopravního ředitele libereckého dopravního podniku Oskara Zappeho se cestující větších změn jízdních řádů dočkají od 1. července.
„Drobné úpravy jízdního řádu chystáme i od května, pokud nám to personální stav řidičů dovolí,“ předeslal Zappe.
NE VŠICHNI PŘEŠLI
Právě nízký stav řidičů byl hlavním důvodem optimalizace jízdních řádů. Ne všichni, kteří liberecké autobusy řídili v uniformě BusLinu, totiž přešli k dopravnímu podniku, podle Zappeho jich bylo jen zhruba patnáct. Dopravní podnik proto spustil i masivní náborovou kampaň, která láká za volanty autobusů nové zájemce.
„Nyní běží intenzivní kurzy, kdy na konci dubna nastoupí zhruba patnáct nových řidičů do provozu k zácviku. V květnu by měli z kurzu nastoupit asi čtyři řidiči a další kurzy se rozbíhají,“ popsal Zappe. Podle něj se k optimalizaci jízdních řádů přistupovalo citlivě, a to na základě údajů ze sčítacích rámů, které ukazují, kolik cestujících na jaké zastávce vystupuje a nastupuje.
Podle zkušeností cestujících se nyní nestává, že by se do autobusů nevešli, počkají si na ně ale déle a některé jezdí více plné. Například právě na jednu z nejvytíženějších libereckých linek číslo 12 ale dopravní podnik ve větší míře nasadil nově zakoupené kloubové autobusy, které pojmou více cestujících než vozy běžného typu.