Bezchybné reflexy ukázal Tomáš Dvořák při cestě na pracovní schůzku v České Lípě. V úterý 13. září ho čekalo na silnici z Práchně do Nového Boru nečekané překvapení. Do cesty mu vběhl jelen. „Byl to mžik. Díky bohu za reflexy a vynikající služební auto. Naštěstí vše dobře dopadlo i pro auto v protisměru,“ popsal silný zážitek Dvořák s tím, že někteří řidiči jsou stále horší než samotná zvěř.

Řidič video sdílel na Facebooku, kde vzbudilo velkou pozornost. „Tak z toho mě teď normálně zamrazilo. Ještě že to dobře dopadlo, kdyby proletěl předním oknem, tak ani nechci domýšlet,“ okomentoval příspěvek jeden z uživatelů sociální sítě.

14. ročník Dne s historickými autobusy v České Lípě
FOTO: Českolipskými ulicemi křižovaly historické autobusy, jízdy byly zdarma

Nejčastěji dochází k nehodám právě v lesních úsecích silnice či v těch částech komunikací, které vedou mezi poli. Nejproblematičtější oblastí v kraji je Českolipsko, kde od začátku roku policie eviduje 332 střetů se zvěří. Za celý loňský rok to bylo 556 nehod, předloni 475. Za rok 2021 prošetřovala policie v celém kraji 1069 nehod, kde hlavní roli hrála zvěř.

„Mezi rizikové oblasti patří Mimoňsko a Novoborsko,“ informovala krajská mluvčí policie Ivana Baláková s tím, že nejrizikovější úsek se nachází na silnici I/9 u obce Skalice u České Lípy.

Parohy v kabině

Za aktuální migrací jelenů stojí říje, jejíž vrchol bývá každoročně těsně před 28. zářím. Na svatého Václava se intenzita láme a postupně utichá. „Migrace bude příští týden čím dál častější a bude to docela fofr,“ řekl Deníku turnovský lesní hospodář Karel Kolář. Ten už na vlastní oči viděl hrůzné následky střetu jelena s řidičem na Šumavě, kdy zvíře vrazilo parohy do předního skla a řidiče přibodlo k sedačce.

„Není od věci se trochu koukat, když jezdíte místy, kde se jeleni vyskytují. Když běží přes silnici jeden kus, tak okamžitě dát nohu z plynu, protože poběží další,“ zdůraznil. Dospělý jelen může vážit až dva metráky a narazit do něj je jako narazit do zdi.

Hrad Bezděz.
Výstava v Bruselu představuje krásy kraje. Nechybí Bezděz či liberecká radnice

V úsecích, kde se dá předpokládat častější pohyb zvěře, se doporučuje jezdit pomaleji a se zvýšenou opatrností. „V okamžiku, kdy vběhne do silnice zvěř, je důležité nestrhnout volant a brzdit. Když řidič strhne volat, většinou skončí buď v příkopu, nebo vjede do protisměru a střetně se s projíždějícím autem,“ podotkla Baláková.

Pro sledování této problematiky na území České republiky vznikl v minulosti SRNA index, a to ve spolupráci Generali České pojišťovny s Centrem dopravního výzkumu. Podle mluvčího Generali Jana Marka totiž poslední roky ukazují, že jde skutečně o velký problém. Statistiky ukazují, že v Libereckém kraji v porovnání s ostatními kraji je nadprůměrná četnost srážek se zvěří. „Právě pojištění střetu se zvěří patří k těm připojištěním, které jsou v rámci povinného ručení sjednávána společně s pojištěním skel nejvíce,“ dodal mluvčí.