Přibližně tak vypadal začátek testovací hodiny na téma uprchlictví, kterou na přelomu září a října absolvovali nejprve žáci deváté a o den později také čtvrté třídy na základní škole v Zákupech na Českolipsku. Hodinu s dětmi vedla zdejší učitelka občanské výchovy Petra Slámová.
Šestatřicetiletá kantorka totiž letos rozpracovala a dokončila metodiku, jak mohou školy v hodinách občanské výchovy pracovat s dětmi na téma uprchlictví. O „zákupskou" metodiku i paní učitelku je teď v celém Česku velký zájem.

Ukázkové hodiny byly v Praze a Poděbradech

„Kromě testovacích hodin u nás v Zákupech už proběhly také ukázkové hodiny v Praze či Poděbradech. V listopadu bych měla metodiku představit také budoucím učitelům na pedagogických fakultách Masarykovy univerzity v Brně i Technické univerzity v Liberci," říká Petra Slámová, mimo jiné též členka vedení celostátní Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd.

První část metodiky, kterou vytvořila, je věnována především žákům 4. a 5. tříd a nese název „Kdo a proč utíká?", druhá část „Opouštím svůj domov" vznikla pro žáky 8. a 9. ročníků. Ukázkovou hodinu, kterou Petra Slámová vedla tento týden ve středu v České Lípě na setkání „občankářů" z celých severních Čech ale sledovali i kantoři ze středních škol včetně českolipského gymnázia. Podívat se, jak může vypadat vyučování na téma uprchlíci, přijeli do České Lípy na ZŠ Partyzánská učitelé třeba až z Kadaně či Litvínova.
Žáci se při hodině seznamují s pojmy uprchlík, migrant, emigrace a starší žáci i s pojmy azyl a azylant.

Hlavní podstatou metodiky Petry Slámové je to, že školáci při uprchlické hodině pracují s konkrétními příběhy lidí, kteří opustili své domovy. Snaží se odhalovat důvody, které vedou k emigraci, a deváťáci se učí rozhodovat o tom, zda by podle zákonů ČR takoví lidé dostali azyl.

Odborné reakce jsou pozitivní

„Ohlasy z odborného prostředí, od kolegů, ale i z neziskovek či občanských sdružení jsou výborné," říká Petra Slámová o reakcích, se kterými se v souvislosti se svou prací setkává. „Pořád ale také čekám, že do toho ještě někdo další vstoupí a vnese do toho něco nového." I testovací hodiny v Zákupech se podle Slámové povedly. „Dětem bylo líto, že už to končí a ptaly se na pokračování."
Diametrálně odlišné jsou ale reakce, kterými práci zákupské učitelky zasypala běžná veřejnost. Na internetových fórech se to hemží zlostí a znechucením zejména odpůrců pomoci uprchlíkům. „Obviňují nás, že učíme děti mít rády uprchlíky. Ale to je nesmysl," hájí metodiku další z učitelů občanské výchovy, Karel Minařík, jinak ředitel ZŠ Partyzánská v České Lípě. „To téma tu je, je aktuální a my se pouze snažíme vést děti k tomu, aby o něm přemýšlely a vytvořily si na něj názor.