Padesát nablýskaných fešáků s rokem výroby do roku 1962 se v plné kráse představí už tuto sobotu na historicky první jízdě Vlasty Buriana z Prahy do Liberce.V jeho rodném městě se aerovky, pragovky, tatry, jawy, legendární zetky, ale i další a další značky se objeví v podvečer. Do cíle Automuzea v prostorách pivovaru Konrád dorazí mezi pátou až šestou hodinou.

„Není to žádný rychlostní závod, ale příjemný turistický výlet českou krajinou a několika zajímavými zastávkami. Pojede se podle šipkového itineráře a jízdním průměrem cca 30 km / hod. Celková délka jízdy na trase Praha Liberec je do 140 km," popsal Zbyněk Najman z vratislavického Automuzea. Právě to historickou jízdu ve spolupráci se Společností přátel Vlasty Buriana pořádá.

„Jedná se o novou tradici, kterou chceme přiblížit, že Vlasta Burian byl nejen skvělý herec a komik a vynikající sportovec, ale také nadšený motorista," připomněl Zbyněk Najman. Jeho „zetka" byla výjimečná tím, že měla na kapotě figurku bubeníka, což byla před válkou velká móda," dodal odborník.

Zetky vyráběla brněnská Zbrojovka ve dvacátých letech, kdy výrazně poklesl odbyt zbraní. Neformální označení vozidel zetky souviselo s písmenem Z v logu Zbrojovky, jemuž dominovaly křivky připomínající vrtání hlavně palných zbraní.

Grafika Ještěd autoveterániSportovní jízda Vlasty Buriana z Prahy do Liberce má hned dva cíle. „Koresponduje s jeho životní poutí, která ovšem směřovala opačným směrem, z Liberce do Prahy. Proto hned v příštím roce vyrazí druhý ročník právě po této trase," přiblížil Zbyněk Najman. Zároveň má připomenout, že Liberec patřil díky propagátorovi techniky Theodoru Liebiegovi a továrně RAF ke kolébce motorismu u nás.

Ani rok výroby limitovaný letopočtem 1962 není náhodou. Právě v tomto roce totiž král komiků v nedožitých jednasedmdesáti letech zemřel. „Na start budou proto připuštěny jenom ty stroje, které mohl Vlasta Burian během svého života vidět, nebo třeba i sám řídit," doplnil organizátor.

Účast přislíbili i někteří umělci. Ozdobou závodů by měla být avizovaná účast režiséra Zdeňka Trošky, herce Luďka Soboty či malíře Kristiána Kodeta.

Hned druhý den ráno můžete potkat veterány při tradiční jízdě na vrchol Ještědu do Křížan a zpět. „Do letošního, už devátého ročníku se přihlásil rekordní počet posádek. Na startu bude 75 aut," pochlubil se za organizátory Zbyněk Najman.

Jízda na Ještěd připomene 110 let od doby, kdy stejnou trasu absolvoval se svým novým vozem Daimler Theodor Liebieg. Na rozdíl od dnešních motoristů ji však absolvoval po pěších turistických cestách. „První skutečná silnice se totiž na Ještěd začala budovat až o šest let později, v roce 1908," připomněl Zbyněk Najman. Start z pivovaru Konrád je v 10.00 hodin.

Další plánované akce Automuzea

21. 22. 7. 2012

Karmann Ghia Fest 2012

Setkání majitelů automobil VW Karmann Ghia v Liberci a okolí

1. 3. 8. 2012

Jízda barona Theodora von Liebieg

Dálková jízda historických vozů vyrobených do roku 1918 na trase Vídeň Znojmo- Telč Kutná Hora Liberec

Jízda navazuje na tradiční akci Loukotě a řemeny v Jičíně

19. 8. 2012

II. Pivrncova jízda veteránů ve Smržovce

Setkání a výstava historických vozidel a na akci Eurion Smržovka se spanilou jízdou městem a jízdou pravidelnosti do vrchu

25. 8. 2012

Skotské hry na zámku Sychrov

Setkání a výstava historických automobilů výhradně britské výroby a odpolední jízda do vrchu Záskalí a na Obří sud

31. 8. 2. 9. 2012

19. Ferdinand Porsche festival

Největší setkání především historických automobilů Porsche v ČR, pořádané na oslavu narozenin slavného konstruktéra přímo v jeho rodišti, Vratislavicích nad Nisou

22. 9. 2012

Den bez aut

Akce propagující veřejnou hromadnou dopravu, pořádané ve spolupráci s Dopravním podnikem v Liberci a Jablonci nad Nisou

28. 10. 2012

Tajný výlet veteránem

Tradiční závěrečná akce motoristické sezóny s tajným cílem v některém z technických muzeí nebo soukromé sbírce