Zdeněk Peřina z libereckého Naivního divadla získal o víkendu Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v oboru loutkové divadlo.

Ocenění přebíral z rukou ředitele Naivního divadla Stanislava Doubravy.

„Musím poděkovat všem svým kolegyním a kolegům, se kterými jsem se měl tu čest potkávat v Naivním divadle. Vidíte? (Ukazuje na oranžovou Thalii). Každý z vás se tady nějak leskne. Děkuji," pronesl Peřina bezprostředně po převzetí ceny.

„Prezidium nás loutkaře vyzvalo, abychom nominovali někoho ze svých řad na ocenění za celoživotní mistrovství. Když se pak rozhodovali, komu cenu dají, jednomyslně vybrali Zdeňka Peřinu. Nemůžu říci, zda-li jsme to čekali, ale máme obrovskou radost," řekl Stanislav Doubrava.

Peřinův syn Vít působí v divadle jako dramaturg. „Oslavy u nás nejsou tak bouřlivé. Otec si moc nepotrpí na velkou slávu, ale jsme samozřejmě velice rádi. Při předávání byl táta dost nervózní, takže bych řekl, že je rád, že už to má za sebou, ale byl velice dojatý," smál se Vít Peřina.

Průběh předávání

Role průvodce večera se opět skvěle zhostil Antonín Procházka, na událost dohlížela samotná bohyně divadla, po níž je cena pojmenována, v podání Taťjany Medvecké.

Herečku Janu Hlaváčovou, jež v úterý oslaví pětasedmdesáté narozeniny, přivítalo publikum s bouřlivým potleskem. Z rukou slovenské kolegyně Emílie Vášáryové převzala Thálii za celoživotní mistrovství. „Je to pro mě velké překvapení," řekla a v předtočeném medailonu vysvětlila, proč se pro divadlo rozhodla. „Nijak jsem o tom nepřemýšlela, dělal to i tatínek, takže mě ani nic jiného nenapadlo. Navíc jsem měla divadlo strašně ráda. Když jsem pak byla starší, líbilo se mi, že člověk může prostřednictvím role sdělit myšlenku, aby mělo představení poslání."

Limonádník Fiala vzpomínal na Oldřicha Nového

Cenou za celoživotní mistrovství byly odměněny i baletka Jiřina Knížková a operní pěvkyně Helena Tattermuschová, v oboru opereta-muzikál byl vyznamenán Karel Fiala, jemuž přinesl největší popularitu Limonádový Joe. Mnoho dalších rolí ale vytvořil v Hudebním divadle Karlín. „Nejvíc mě ovlivnil Oldřich Nový, jeho tehdejší ředitel. V mém profesním životě znamenal nejvíc," sdělil Fiala, který zůstal karlínskému divadlu věrný osmatřicet let. K jeho nejstarším bardům patří i dirigent Arnošt Moulík, jemuž udělilo Kolegium zvláštní cenu. „Jsem nadšen, že stojím obecenstvu poprvé tváří v tvář ve ‚zlaté kapličce', díky všem," radoval se Moulík.

Zvláštní cenu Thálie za celoživotní mistrovství v oboru loutkového divadla převzaly také populární loutky Spejbl a Hurvínek v zastoupení Heleny Štáchové a Martina Kláska. Ještě jednu „loutkářskou" cenu za celoživotní mistrovství získal Josef Krofta. „Když jsem se to dozvěděl, dostal jsem zápal plic," sdělil a v on-line rozhovoru tím vysvětlil, proč za něj Thálii přišli převzít jeho vnuk s vnučkou. „Mám velkou radost, k čemu došlo – že mezi vámi můžou stát na jevišti i dřevění herci na šňůrkách. Je to moc dobře," prohlásil.

Cena „za roli vzniklou v divadle, které již neexistuje, a v inscenaci, která se již nehraje“

Mezi činoherci zabodoval Richard Krajčo za roli Dennyho ve hře Deštivé dny, kterou uvádí v režii Janusze Klimszy pražské Divadlo Ungelt. „Jsem velmi zaskočený, myslel jsem, že letos všechny ceny posbírá Ivan Trojan (na Thálii byl nominovaný za roli Boha v inscenaci Dejvického divadla Ucpanej systém, začátkem března za ni získal Cenu Alfréda Radoka, pozn. red.). V ženské kategorii si cenu odnesla Gabriela Míčová za postavu Romi v inscenaci Pražského komorního divadla Odpad, město, smrt. „Velice si vážím toho, že jsem cenu dostala za roli vzniklou v divadle, které již neexistuje, a v inscenaci, která se již nehraje," uvedla herečka, která si za stejnou úlohu odnesla také Cenu Divadelních novin i Českého lva za její ztvárnění ve snímku, který podle inscenace natočil Jan Hřebejk. Cena Thálie pro činoherce do 33 let patří Matouši Rumlovi z mladoboleslav­ského divadla.

V oboru opereta, muzikál nebo jiný hudebnědramatický žánr byli vyznamenání Jan Kříž (role Dannyho z Pomády v pražském Divadle Kalich) a Hana Holišová (Papežka v Městském divadle Brno), v kategorii balet, pantomima a jiný tanečnědramatický žánr dostala cenu Lucie Skálová za roli samurajky Sakury v inscenaci Poslední samuraj (Národní divadlo moravskoslezské) a Robert Skujenieks za roli muzikanta Jima Morrisona v inscenaci The Beatles – The Doors (Severočeské divadlo opery a baletu v Ústí nad Labem). Ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil převzal cenu pro nejlepší operní pěvkyni za Janu Šrejmu Kačírkovou. Thálii dostala za postavu Julie – pár veronských milenců ztvárnili v ostravském divadle spolu s Alešem Brisceinem, který získal ocenění ve stejné kategorii.

Čtěte také:

Ceny Thálie získali Hlaváčová, Knížková, Fiala, Krofta i Krajčo