Zhruba půl roku v Liberci funguje služba, která mužům šetří čas a zároveň jim dovolí navrhnout si vlastní oděv na míru a podle svých představ. Pánům s etiketou, výběrem látek i sladěním doplňků pomůže módní konzultantka. Obleky se pohybují v cenové oblasti běžné konfekce, kterou najdeme v obchodě.
Značka Cavalier chce podtrhnout styl a individualitu jedince, aby se mohl odlišit. Fantazii se meze nekladou.
V rozhovoru návrhářka Marie Vašková a její partner Petr Soler upozornili na největší prohřešky vůči etiketě i největší faux pas v pánské módě, definovali současné trendy v barvách i střizích a nastínili vizi své značky.
Na jaké muže cílíte se svou značkou Cavalier?
Petr: Chceme mužům šetřit čas při nakupování oděvů a pomocí módní konzultantky podnítit jejich kreativitu a navrhnout jim a zhotovit oděv na míru. Kavalír sám se v podstatě stává návrhářem svého vlastního šatníku.
Pánské obleky a etiketa• Poslední knoflík saka se nosí rozepnutý.
• Pod sakem by měla vykukovat manžeta košile alespoň 1,5 cm.
• Ponožky musí být dostatečně dlouhé a tmavší než boty.
• Pásek se ladí s taškou a botami.
• Motýlek se nosí hlavně do večerní společnosti ke smokingu.
• Dnes jsou oblíbené i módní barevné motýlky.
• Kravata má být uvázaná tak, aby končila u horní hrany spony opasku.
• Šířka kravaty by měla být úměrná šířce klopy na saku.
Muži si u vás mohou navrhnout jen formální oblečení nebo i více volnočasové?
Marie: Vytváříme nejenom pánskou business módu, ale proto, aby se kavalírem mohl stát jakýkoliv český muž, teď nabízíme i casual módu oblečení na každodenní nošení. I tu může být pro náročného muže těžké sehnat, aby správně seděla. Nabízíme kalhoty, košile, blejzry na volný čas, ale hlavně obleky, košile a s novou sezónou přijdou na řadu i kabáty.
Jak moc jste vynalézaví, co se barev týče? Nabízíte spíš konzervativní styl nebo jste i pro určitou kontroverzi?
Petr: Dobrá otázka. Většina mužů v České republice nosí oblek v černé barvě. To byla možná jedna z původních myšlenek při založení Cavalieru, aby se muži mohli odlišit. Není nic horšího, než když má někdo stejný oblek jako vy. Věříme, že každý muž je unikát. Každý člověk má svou osobnost. Chceme ji pomocí individuálního stylu zvýraznit. Fantazii se meze nekladou. Záleží na zákazníkovi, co si vybere. Už jsme třeba dělali modro-žlutý oblek.
Jaké jsou teď barevné trendy v business módě?
Marie: Z osobní zkušenosti bych asi volila modrou nebo šedou barvu na svrchní část. U doplňků je hodně oblíbená fialová a žlutá. Lidé jsou extravagantnější, chtějí se vyjádřit a my jim k tomu poskytujeme nástroj, čímž popustí uzdu své fantazii. Na individualitu není v konfekci prostor, což je problém, který jsme se rozhodli řešit. Z tvorby jejich oděvu se stává zábava a určitě to je příjemnější než trávit víkend v přeplněném nákupním centru.
Zmínila jste se přede mnou, že se vrací dvouřadé obleky.
Marie: Baví mě sbírat inspiraci pro muže. Málokterý chlap si sedne k Pinterestu a najde si, co se mu líbí. Co se týče světové módy, tak v Itálii už se nosí hlavně dvouřadé obleky. Vrátilo se to. Dvouřadá fazóna byla v Česku špatná, ty obleky připomínaly krabice. Teď už jsou střihy hodně úzké a svěží. Je to extravagantní věc. Takovým oblekem se muž jistě odliší.
Vyrábíte i třídílné obleky s vestou? A co kšandy?
Marie: Je to obdobné jako s dvouřadým oblekem. V Čechách už není tak módní. Ale myslím si, že pokud chce muž nosit vestičku a ví, že vypadá dobře, tak je to super. Říkám ano. Kšandy také ano. Záleží to na každém kavalírovi.
U košil je ještě větší výběr, co se týče látek a barev. Je to tak?
Marie: Samozřejmě, košile máme i vzorované, to je spíše casual styl, ale pokud děláme košili do obleku, tak tam se řídíme etiketou, která říká, že košile v obleku by měla být vždy světlejší než oblek, nejlépe bílá, případně světlá, pastelová barva. Muži u nich mají nejraději světle modrou. Přestože necháme zákazníka se vyřádit podle jeho stylu a uvážení, tak jednou z věcí, která nás v Čechách zaráží, že většina lidí nemá dostatek informací o etiketě. Snažíme se krátkou edukativní formou zákazníkovi představit, jak fungují dresscody a co se v nich má nosit. Stejně tak, když ladíme oblek, tak konzultantka ví, pro jakou příležitost se oblek zhotovuje, takže pak i zapadá do etikety.
Napadají vás nějaká módní faux pas?
Petr: Tak třeba košile s krátkým rukávem. V business módě se určitě nenosí.
Marie: Já bych ji zrušila úplně. Raději u té s dlouhým vykasat rukávy. Teď nosí košile s krátkým rukávem hipsteři. Tato komunita si ráda pohrává s faux pas. Dělají z nich svůj vlastní trend.
KUPTE SI DNES (a v příštím týdnu) DENÍK a vyhrajte košili na míru nebo dárkové poukazy na košile a obleky. Vystřihněte kupon a dopravte ho do redakce Libereckého deníku!
Jaké jsou největší prohřešky vůči etiketě a stylu u mužů obecně?
Petr: Největší prohřešek je knoflík. U obleku by měl být poslední vždy rozepnutý. Tak to funguje podle etikety. Když má někdo zapnutý oblek na všechny knoflíky, je to velký prohřešek.
Jak to vzniklo?
Marie: Anglický král Edward VII byl moc tlustý a nedopnul poslední knoflík. Na dvoře začali všichni nosit rozepnutý knoflík podle něj, až se to zakořenilo do etikety.
Určitě existuje ještě spousta prohřešků…
Marie: Jeden a půl centimetru pod rukávem saka by měla čouhat manžeta a košile. Kalhoty se nosí pod podpatek boty. Italská móda teď naznačuje užší a kratší kalhoty po hranu boty.
Co ponožky?
Marie: Ty musí být dostatečně dlouhé, aby v žádném případě neodhalovaly nohu nositele. Musí být tmavší než boty. Když si muž dá nohu přes nohu, tak mu nesmí nikdy vylézt holá noha. V zimě se klidně nosí i podkolenky.
Jaké se nosí boty ke světlým oblekům?
Marie: Světlé obleky jsou hodně letní záležitost. Béžový oblek bych kombinovala s hnědou, případně s béžovou kůží. I modrou také rádi kombinujeme s hnědou. Šedou nejčastěji s černou.
Co kravaty a motýlky?
Marie: Tyhle věci učíme klienty na první konzultaci. Co se kam nosí a co je prohřešek. Motýlek se nosí ke smokingu na večerní společenské události. Móda teď diktuje módní motýlky. Barevné! Ty se mohou nosit pořád.
Petr: Kravata má být uvázaná tak, aby končila u horní hrany spony opasku. Šířka kravaty by měla být úměrná šířce klopy na saku. Úzká klopa úzká kravata. Široká klopa široká kravata.
Marie: Krátké kravaty jsou slavnostní. Třeba na svatbu. Toho my ale nejsme zastánci. Přijde nám to nevkusné.
A co slim košile?
Marie: Děláme hlavně slim košile. Módní vlna z Itálie je neúprosná. Kalhoty se zkracují. I košile, saka a rovněž kalhoty se zužují. Vše se nosí více na tělo.
Jak je to s pásky?
Marie: Pásek se vždy ladí k barvě bot, stejně tak i k tašce. Stejně jako u dámské módy.
A kapsy u saka?
On: Je nesmysl nosit oblečení na míru a mít nacpané kapsy. To znamená, že když si někdo koupí oblek, neměl by si na něm trhat zašité kapsy a nosit v nich klíče nebo peněženku. Sako potom vypadá neforemně. Na to má nositel náprsní kapsu, případně tašku. Venkovní kapsy saka by rozhodně měly zůstat slepé.
Jak staré muže oblékáte? Spíše mladší či všechny věkové kategorie?
Marie: Nejmladšímu kavalírovi je 24, ale teď čekám dokonce 16letého. Nejstaršímu je asi kolem 60 let. Věku se meze nekladou. Zatím je ale většina našich kavalírů mladších.
Petr: Kavalírství není o věku, je to životní styl, který vyznačuje muže vybraného chování a odívání, jehož výsadou je zdvořilé a čestné vystupování.
Marie: Kdo se ztotožňuje s vizí, může být kavalír ať je mu 16 nebo 60 let.
Jak se o zákazníky staráte?
Petr: Chceme jim šetřit čas. Každý kavalír má u nás zanesené tělesné míry. V případě, že se mu oblečení jednoho dne obnosí, nebo chce něco nového, zavolá své módní konzultantce a ta mu vyhotoví podle jeho módních představ typ oděvu, který požaduje. Tuto službu lze využít i na dálku, což je v souladu s naší vizí, šetřit mužům čas. Stejně tak, co se týče doplňků, tak ty nevyrábíme, ale ladíme do předem definovaných setů.
Ano, Cavalier box jsem měla tu možnost vidět. Stylová záležitost. Co všechno muži v boxu najdou?
Petr: Náš kavalír nemusí ráno při sprchování přemýšlet, co si vezme, má v něm už předem sladěné všechny doplňky. Je to věc, která rovněž šetří čas.
Marie: Box obsahuje kravatu, kapesníček do saka, manžetové knoflíčky, případně ozdobu do klopy a barevné ponožky. Většinou se vše ladí do jedné barvy.
Když vás tak poslouchám, tak mi vaše služby připadají na velmi vysoké úrovni. Možná pro běžného člověka cenově nedostupné.
Marie: Právě proto jsme vytvořili čtyři kategorie, abychom dokázali uspokojit co nejširší spektrum mužů, kteří se chtějí stát kavalíry. Rozlišujeme, co je pro kavalíra prioritou čas nebo peníze. V Čechách se lepší konfekce pohybuje kolem 13 tisíc. Chceme být dosažitelní. Lidé si myslí, že oblek na míru stojí 60 tisíc.
Začínáme s kategorií Fashionista, která je pro začínající kavalíry, kteří se teprve s módou na míru seznamují, a cena je pro ně prioritou. Oblek z této kategorie vyjde na 11 990 Kč, košile na 1 599 Kč, kalhoty na 3 990 Kč. Touto cenou přinášíme českým mužům luxus módy na míru za cenu konfekce.
Pro ty, kteří preferují úsporu času, je tu kategorie Leader, kde kavalír už dostane celý perfektně sladěný set obsahující oblek na míru (nebo casual kalhoty a blejzr), košili na míru a Cavalier box, které jsou vyrobeny tak, aby správně ladily k zadanému obleku.
Nejvyšší kategorie se jmenuje Egoista a je tu pro ty nejnáročnější zákazníky.
Jaké nejextravagantnější kavalírovo přání jste plnili?
Petr: Spíše je divné, když si u nás někdo navrhne konzervativní oblek. Těch děláme poskrovnu. Jakmile muži dostanou do ruky nástroj, jak si oblek modelovat, tak se chtějí odlišit a být extravagantní.
Když se ještě vrátíme k vaší vizi. Co jako značka Cavalier v Liberci chcete vytvořit? Navrhujete a šijete mužům obleky na míru a casual módu?
Petr: Řekl bych to maličko jinak. Nejde o prodej produktu ani obchod. My nabízíme portfolio služeb, které spoří čas a hodláme ho rozšířit o concierge službu, kterou bych připodobnil osobním asistentům pro každého našeho kavalíra. Tím přicházíme na pomoc těm klientům, kteří hledají spolehlivého partnera s podpůrným týmem. Celý tým specialistů je pak schopen pružně reagovat na požadavky zákazníka a snáze se učit jeho potřebám a tím šetřit jeho prostředky.
To zní zajímavě, avšak dost abstraktně. Můžete to ještě přiblížit.
Petr: Našim cílem je šetřit čas, aby muži mohli dělat, co je baví, v čem jsou dobří a věnovat se rodině. Časem chceme pomalu a jistě docílit toho, aby nepříjemné povinnosti přenechali svému concierge svému osobnímu asistentovi. Začínáme s módou, protože věříme, že z hlediska nakupování oděvů a možností módy je tu ještě velikánský prostor.
Začínáte tedy s módou… a budete pokračovat.
Petr: Když si chce muž něco koupit na sebe, je tu velice omezený sortiment. Musí přijít do obchodního centra, kde je velká konkurence. Pánská móda je převážně o kompromisech. Jedná se o to, jaké budu mít štěstí a trefím se do své představy, že najdu přesně to, co hledám. Musím se podvolit tomu, co módní řetězce nebo butiky nabízí. Nejde jen o látku, ze které je oblek ušitý a jeho střih, ale i o to, jestli mi padne nebo ne. Docela drahý kompromis, nemyslíte?
Takže jak tento problém chcete vyřešit?
Petr: Liberec bývalo město textilu, kde zůstaly jen textilní školy, chrlící absolventy bez větších možností uplatnění v oboru. V podstatě souvztažně řešíme problém hned několika lidem, tím, že poskytujeme výdělečnou příležitost módním nadšencům všech ambicí a postupně jim předáváme naše know how, aby mohli nejen po Liberci šířit poselství elegance a stylu a přitom se ještě skvěle bavit. Díky tomu budou mít naši kavalíři svou módní konzultantku na dosah ruky.
V čem jste ještě výjimeční?
Petr: Chceme změnit vnímání distribuce produktů a služeb v Čechách. Nechceme hledat zákazníky a klienty pro naše služby. Ba naopak. Chceme pro naše zákazníky a klienty vytvářet služby na míru. A jak jsem již zmínil, v oblasti módy je velikánský potenciál.
Co byste chtěli vzkázat nositelům obleků? Potencionálním kavalírům.
Petr: Většina lidí přistupuje k obleku jako k pracovnímu oděvu k montérkám, a to je špatně. Oblek nosí lidé, kteří komunikují s lidmi a jsou hodně vidět, takže by měli i dobře vypadat a dbát na etiketu a nedopouštět se prohřeškům proti ní ani v módě.
Jak vlastně vaše společnost vznikla?
Marie: Petr má dlouholeté zkušenosti v obchodě a já mám zase silné módní zázemí. Oba nás móda baví a společně se skvěle doplňujeme. Petr mi radí v oblasti businessu a já zase udávám směr, kterým se vyvíjí naše vize v oblasti módy.