Věra Kavanová-Poláchová je mimořádnou libereckou osobností. Kromě toho, že je obdařena pěveckým talentem, krásou a stále mladistvým zjevem, je velice pracovitá a poctivá v přípravě na své role. Na roveň těmto kvalitám pak můžeme přiřadit její skromnost i srdečné jednání. Jako činorodá osobnost se ale především stále vyvíjí pozitivním směrem.

Umělkyně nápaditá a interaktivní

Kromě toho, že je Věra Polachová skutečně profesionální operní pěvkyní, nepřestává si na sebe klást i mnohé další úkoly či profesní aktivity. Najdeme mezi nimi například účinkování v souboru Rebelcantissimo. A nyní také aktuální pořad pro veřejnost a pro školy. V něm přibližuje osobnost a dílo Antona Rubinsteina, autora právě v Liberci uváděné opery Démon. A nebyla by to ani ona, kdyby tak neučinila příkladně originálně. Ani v tomto případě se totiž neomezila jen na pouhé předvedení hudebních ukázek s komentářem, jak bývá u pořadů tohoto druhu zvykem.

Pro diváky si naopak připravila velmi nápaditě zpracovaný interaktivní projekt, v němž k nim promlouvá sám autor hudby Rubinstein, pouze s vypůjčeným hlasem Martina Polácha. V pořadu se navíc dozvíme, co se ve světě dělo v době, kdy žil básník Lermontov, autor předlohy, a kdy žil i Rubinstein. Divák se taj bude současně moci vydat na jakousi svébytnou procházku do 19. století.

Spolu s Rubinsteinem, coby talentovaným pianistou, tak jako bychom prožívali jeho setkání s carskou rodinou v Holandsku, přijetí u královny Viktorie v Londýně, seznámení se skladateli jako byli Chopin a Liszt v Paříži, Mendelssohn či Meyerbeer v Berlíně, ale také osamění a bídu v sedmnácti letech ve Vídni, pozdější návrat do Ruska umocněný klidnějším životem pod křídly sestry cara a svojí patronky vévodkyně Jeleny Pavlovny, nebo třeba založení první ruské konzervatoře.

Nadšením šplhali po lustrech

V pořadu se mimo jiné dozvíme, že Anton Rubinstein, který žil v letech 1829-1894 (pozor, existoval též geniální pianista Artur Rubinstein, též židovského původu, který však žil později – pozn. red.) byl výjimečným pianistou. Svou hrou prý uváděl obecenstvo k nadšeným ovacím, někdy až k slzám. Fanoušci prý při jeho koncertech šplhali na lustry a musela zasahovat policie.

Na druhou stranu ho ovšem obecenstvo též často líčilo jako maniakálního pianistu nemilosrdně útočícího na bezbranný klavír. Ke konci života se Rubinstein uzavíral do izolace. Prý nebyl přívětivý ke kolegům ani k veřejnosti. Názorově se rozcházel se skladateli tzv. „mocné hrstky“.

Rubinstein byl nejen zázračným pianistou, ale také plodným autorem. Složil asi dvacet oper, pět koncertů pro harmoniku, šest symfonií i mnoho orchestrálních děl. Jeho tvorba sice upadla v určitém čase v zapomenutí, ale nyní se k ní svět začíná spolehlivě vracet. Z Rubinsteinova díla zazní v „koncertíku“ ukázky písní v podání Věry Poláchové, která pořad také provází slovem, a hudební ukázky autorovy tvorby pro flétnu a klavír v podání hudebníků Iriny a Maxima Birjucových.

Nedílnou složkou pořadu jsou i reprodukce obrazů, které byly inspirovány v Rusku po dlouhá léta zakázanou poémou Démon a další vhodně zvolené obrazy. Posezení s ruským skladatelem Antonem Rubinsteinem od Věry Poláchové si budete moci vychutnat zítra na půdě Malého divadla od 19.00 hodin.

Anna Košárková