„Mladí herci přivedli do Malého divadla mladého diváka. Dokázali v něm vzbudit zájem o divadlo a to je velmi důležité, protože je šance, že za nějakou dobu titíž lidé budou chodit na náměstí do divadla velkého," říká šéf liberecké činohry Michal Lang.
V rozhovoru zhodnotil úspěchy a neúspěchy předešlé sezóny, prozradil, co činoherní soubor chystá v nejbližší době a další zajímavosti.
Jak byste krátce zhodnotil předešlou sezónu v libereckém činoherním souboru?
Moje první sezóna v Liberci. Nazval bych ji takovou seznamovací a stabilizační. Divadlo je běh na dlouhou trať. Ale myslím, že sezóna proběhla slibně. Máme za sebou řadu úspěšných premiér a diváci snad zaznamenali, že se liberecká činohra ubírá novým směrem.
Přibyli noví lidé do týmu
Co považujete za úspěch?
V poslední době přivedl pan ředitel Otava do divadla řadu nových lidí. Přede mnou přišla nová ekonomka, nová šéfka baletu, od ledna máme nového šéfa propagace, do činohry kromě mne přišel, či se spíše vrátil dramaturg Tomáš Syrovátka. Divadlo má nové logo, mění se design propagačních materiálů, připravují se nové internetové stránky pro Malé divadlo.
Co naopak za neúspěch?
Bohužel už poněkolikáté odloženou rekonstrukci Malého divadla. Původně jsme plánovali představit nové foyer a nové internetové stránky Malého divadla na premiéře inscenace Láska vole. To bohužel nevyšlo, ale já pevně věřím, že se to snad konečně podaří někdy na jaře.
Mladí vypovídají o své generaci
Jak byste hodnotil samotné herce v předchozí sezóně?
Soubor činohry disponuje silnými hráči a hráčkami, z nichž ti nejmladší jsou schopni si psát a inscenovat vlastní věci, které nepostrádají generační výpověď. Řekl bych tedy, že jsme se nadechli. A ten nádech, který je příslibem do dalších sezón, v sobě skrývá úspěch, doufám.
Jaké představení bylo podle diváků nejúspěšnější?
Když jsme hráli v červnu na konci minulé sezóny Zkrocení zlé ženy v Jablonci, diváci nás odměnili ovacemi ve stoje. Z toho jsme měli opravdu velkou radost. Totéž představení jsme s úspěchem hráli také na festivalu v německém Zittau. V Malém divadle má zase mladší publikum v oblibě představení Tomáše Dianišky. Jeho poslední kus Mickey Mouse je mrtvý považuji za mimořádně zdařilý.
Chápu, že nejde vyzdvihnout jedinou hru.
Ano. Těžko říct, který kousek lze označit jako nejúspěšnější. Je například jasné, že na Její pastorkyni se nebude chodit jako na Zkrocení zlé ženy nebo jiné komedie. Ale i v červnu a také v září jsme zaznamenali na tomto představení velmi slušnou návštěvnost, což je pro mě signál, že věci jdou správným směrem. Markéta Tallerová, Karolína Baranová i ostatní v této inscenaci skvěle hrají a já jsem moc rád, že to liberecký divák je schopen zaznamenat. Dále nesmím zapomenout na poslední premiéru loňské sezóny Bouřlivou plavbu, která má rovněž všechny předpoklady stát se diváckým hitem.
Lásce vole se smějí i babičky
Divadlo chce zaměřit Malé divadlo na mladší publikum. Jak daleko tato vize je?
Ano. Je pravda, že chceme Malé divadlo profilovat. Tomáš Dianiška dokázal spolu s Karolínou Baranovou, Tomem Váhalou, Kubou Albrechtem a dalšími lidmi, soustředěnými kolem nich, přivést do Malého divadla mladého diváka. Dokázal v něm vzbudit zájem o divadlo a to je velmi důležité, protože je šance, že za nějakou dobu titíž lidé budou chodit na náměstí do divadla velkého. Snažím se dále rozvíjet to, co se těmhle mladým hercům povedlo. V současné době máme po premiéře inscenace Láska vole, která je směřována sice k mladšímu divákovi, ale soudě podle smějících se přítomných babiček, myslím, že na své si přijde i zralejší publikum.
Chystají mladí herci okolo Tomáše Dianišky další vlastní hru?
Ano, na jaře nás čeká v Malém divadle premiéra kousku, který Tomáš Dianiška právě píše a který bude režírovat stejně jako v případě Hrubé nemravnosti Braňo Holiček. Kromě toho má Tomáš v záloze ještě jedno překvapení. Předpokládám, že premiéra bude někdy v druhé půli sezóny.
Co dalšího nás v Malém divadle čeká?
Ke konci roku 2013 pak plánujeme uvést v Malém divadle kultovní hru Martina McDonagha Poručík z Inishmoru. Drsná a skrz naskrz černá komedie. Samozřejmě ji budeme uvádět mimo předplatné. Neznamená to ovšem, že zanevřeme na tradičního diváka.
Na své si přijde i tradiční divák
Chystáte tedy v Malém divadle i hru pro tradiční publikum?
Na jaře uvedeme nejprve v mé režii Bergmanovu Nevěru. Je to studie o tom, jak událost, která pro její účastníky moc neznamená, je schopna zničit životy několika lidí. Moc se na to těším. Nevěra existuje ve formě filmové povídky, takže její převod do inscenačního textu bude mým úkolem. Uvedeme v české premiéře. Vzápětí budu režírovat v Malém divadle další hru, kterou píšu, a která je věnována F. X. Šaldovi a bude uvedena v rámci oslav 130. výročí založení divadla. Když se řekne Šalda, vytane většině na mysli obrázek literárního kritika, intelektuála zadumaného do sebe, zkrátka nic zrovna atraktivního. Ale jak tak studuju posbírané materiály k tomuto tématu, pravý opak je pravdou. Jsem přesvědčen, že se diváci nudit nebudou.
Celkově se dá říci o nadcházející sezóně v Malém divadle, že bude do značné míry autorská.
Zaslechla jsem, že chcete prostor využít i jinak než divadelně.
Kromě toho bychom rádi Malé divadlo otevřeli mladé soudobé hudební scéně. Předpokládáme jeden až dva koncerty měsíčně. Zatím ale hledáme někoho, kdo by s námi na tomto projektu spolupracoval, staral se o hudební dramaturgii a tak podobně. Máme zkrátka plány udělat z Malého divadla místo, kam se chodí. Místo, kde se lidé rádi potkávají.
Dnes uvedete premiéru Šťovík, pečené brambory, prozraďte nám něco o této hře.
Tato výborně napsaná hra má za sebou úspěšné tažení nejen po českých jevištích. Diváci se budou, o tom jsem přesvědčen, dobře bavit. Uvádíme ji s podtitulem: nejen fotbalová komedie o třech mužích s píšťalkou. Děj je situován do šatny fotbalových rozhodčích, ale hra samozřejmě není jen o fotbale, ale spíš o soužití v uzavřené komunitě, kde spolu musí žít a někdy i soupeřit tři rozhodčí lidé úplně rozdílných povah: kariérista, intrikán a snílek. Pokoušíme se oslovit ke spolupráci i fotbalový Slovan Liberec. Uvidíme, jak to dopadne. Inscenaci režíruje Tomáš Svoboda, kterého možná diváci znají jako režiséra politického kabaretu Blonďatá bestie.
Po fotbale přijdou na řadu i ženy
Tato hra asi spíše zaujme muže, pro dámy na prosinec chystáte hru Ženy. O co půjde?
Jak už název napovídá, budeme zavedeni do ryze ženského světa, kde se dovíme ledacos zajímavého o tom, jak ženy myslí, jaké problémy řeší a také co si ženy myslí o mužích, když nejsou nablízku. Jak už napovídá název, na jevišti Malého divadla uvidíte jenom ženy. V obsazení této komedie nefiguruje jediný muž. Inscenaci režíruje Vojtěch Štěpánek, který je kmenovým režisérem nového Divadla Komedie a kterého diváci mohou znát jako režiséra Bouřlivé plavby.
Hodně jsme se teď zaměřili na Malé divadlo, co novinky na velké scéně?
O čtrnáct dnů později 21. prosince uvedeme v Šaldově divadle komedii Testosteron Andrzeje Saramanovicze v mé režii. Tentokrát zavedeme diváka do ryze mužského světa. Pokud se milé dámy chtějí dozvědět něco o tom, jak se muži chovají, a hlavně, o čem se baví a co řeší, když jejich lepší polovičky nejsou nablízku, ať se určitě přijdou podívat. Obě hry tvoří rub a líc stejné mince. Abyste si mohli udělat celkový obraz o tom, jaká jsou obě pohlaví, musíte vidět Ženy i Testosteron.
Co další premiéry na velké scéně?
Snažili jsme se s dramaturgy sestavit dramaturgický plán tak, aby něco vypovídal o naší době, ale také mi záleželo na tom, aby vybrané tituly režírovali špičkoví čeští režiséři, což se, myslím, podařilo. Libereckému publiku známý režisér Ivan Rajmont nazkouší Tramvaj do stanice Touha Tennesseeho Williamse. Premiéra dne 1. března 2013. Kdykoliv Ivan Rajmont zkoušel v Liberci, vytvořil mimořádně úspěšné inscenace a dovedl herce i k významným oceněním včetně nominací na Thálie. Nepochybuji, že „Tramvaj" bude divadelní událostí nejen v libereckém měřítku.
Ivan Krejčí - umělecký šéf úspěšné ostravské Arény pak bude v dubnu inscenovat ruskou klasiku v podobě Gogolova Revizora a na závěr sezóny v červnu uvede v předpremiéře umělecký šéf Jihočeského divadla v Českých Budějovicích Martin Glaser komedii Davida Mameta Listopad. Hlavním hrdinou této komedie je americký prezident v čase voleb. Budeme mít tedy možnost ocitnout se na dvě hodiny v Oválné pracovně v Bílém domě ve Washingtonu. Oficiální premiéra pak bude v září začátkem nové sezóny.
Dva návraty herců a nový dramaturg
Přišli do souboru nějací noví členové?
Diváci se mohou těšit na Janu Stránskou, která se vrátila z mateřské dovolené. Po roce se do angažmá vrátil Jakub Albrecht a na pozici dramaturga nastoupil již zmiňovaný Tomáš Syrovátka.
Jak se díváte na nedostatek prostředků v českých divadlech?
Je to katastrofa. Platy jsou opravdu ubohé. Rozpočty jednotlivých inscenací nedostačující. Scénografové nepřemýšlejí nad nejlepším scénickým řešením, ale nad tím, co jsou schopny dílny za ty směšné peníze vyrobit a jak dlouho bude asi trvat, než na jevišti vyrobenou scénu postaví početně nevelká skupina stavěčů dekorací. To vše má pochopitelně za následek pokles umělecké úrovně. Není opravdu snadné tomu čelit.
Napadá vás, kde ubrat, aby měla divadla více prostředků?
Myslím si, že podle úrovně kultury se pozná vyspělost národa. U nás se dává ze státního rozpočtu na kulturu 0,46 procent. V Evropě je to 1 procento nebo víc. Tedy minimálně dvakrát tolik. Navíc peníze, které dává ministerstvo kultury na divadlo jde z 90 procent do Prahy, ač 85 procent z celkového počtu návštěvníků divadel je mimopražských. Co k tomu dodat.