Pozornost si zaslouží, jelikož jde o poválečnou premiéru v českém operním kontextu, což můžeme říct bez nadsázky.
Na její realizaci se podílí stejný inscenační tým: Martin Doubravský a Linda Keprtová, kteří do Liberce přivezli již dvakrát za sebou hlavní cenu z největšího tuzemského operního festivalu OPERA 2013 a OPERA 2015 v Praze.
LÁSKA NA PRVNÍ POSLECH
„Rád vyhledávám mezi operami méně hrané zajímavosti. Ve světě se hrála například v Helsinkách a v Barceloně. Dostal jsem se k tomuto dílu před dvěma a půl lety a zamiloval jsem se na první poslech. Původně jsme Thaïs chtěli nastudovat s Ivanem Rajmontem. Jediná jeho podmínka byla, že ho ta opera musí zaujmout. Předtím jsem mu přinesl asi tři věci a ty ho tak nezaujaly, ale tato velmi. Asi proto, že text je velmi aktuální a problémy z něj přesahují do současnosti. Bohužel naše spolupráce nedopadla," zalitoval dirigent Martin Doubravský.
Linda Keprtová se tentokrát ujala režie i dramaturgie. „Jde o velmi složitý text, který jde vyložit hned několika způsoby. Svoboda nemá hranic a mantinely si musí vytvořit divák sám v sobě. Rozhodla jsem se jít odvážnější cestou. Jsem velký kritik dnešní společnosti a každého extremismu. Tato opera o extrémech pojednává. Myslím si, že extrém musí dopadnout vždy zlem. Jeden extrém v této opeře je víra. Člověk sáhne na myšlenku a snaží se ji stisknout a ono to vždycky nemusí dopadnout dobře, protože nikdo z nás nemá právo nutit někomu jinému jenom svůj názor. Thaïs je právě o mentálním znásilnění," vysvětlila Keprtová.
Zajímavé je také obsazení, kdy se v hlavní roli představí dvě domácí sólistky Lívia Obručník Vénosová a Věra Poláchová a dva zahraniční hosté Csaba Kotlár a Maksym Moroz.
TOUŽÍME PO ŠTĚSTÍ
„Každý dnes touží po štěstí. Dnešní společnost má vyhrocená místa, a proto každý dělá to co dělá a co je mu nejbližší. O tom právě Thaïs je a bohužel pak zjišťuje, že i když má všechno, tak šťastná není," řekla jedna z představitelek hlavní role Věra Poláchová.
Alternuje s ní Lívia Obručník Vénosová. „Pro mě byla nejtěžší francouzština, se kterou se peru už ve čtvrté roli. Tentokrát jsem požádala o pomoc odborníky. Snažím se o pečlivou interpretaci, kterou si tato inscenace zaslouží," dodala Lívia Obručník Vénosová.
NÁROČNÝ BARYTON
Mužská hlavní role je velmi náročná. „Oslovil jsem deset barytonů a až devátý a desátý to vzali," smál se dirigent. Bezesporu nejznámější melodií této opery, žijící si svůj vlastní hudební příběh, je proslulá houslová meditace ve druhém aktu, která patří ke kmenovým dílům světového koncertního repertoáru.
Thaïs je do 15 let nevhodná, rozhodně ale nepoškozuje morálku dětí, jen je v ní hodně erotiky.