Členové Klubu přátel liberecké opery a baletu se na nedávné besedě s touto hvězdou televize i opery dozvěděli, jak se vyvíjela její dráha v obou profesích.

Moderátorka pěvkyní

Lidé Martinu Kociánovou stále ještě znají spíš jako televizní moderátorku než operní pěvkyni. Ve světě opery ale Martina Kociánová získává stále větší renomé. Jak se tedy stalo, že se dostala mezi špičky obou profesí? Vydala se k nim poměrně klikatými cestami.

Po ukončení Střední ekonomické školy v Opavě chtěla studovat historii, ale nedostala doporučení. Rozhodla se proto, že půjde na rok pracovat do „kultury“, aby doporučení získala. Šla proto na konkurz do České televize Ostrava. Post redakčního eléva nakonec získala. Po roce ji skutečně přijali ke studiu historie a muzeologie na Slezské univerzitě v Opavě, ale z televize už neodešla. Stejně tak pokračovala i ve studiu zpěvu na Lidové konzervatoři v Ostravě. Když dostala nabídku moderovat hlavní zprávy na TV Nova, její jízda mezi Ostravou a Opavou se jen prodloužila o trasu Opava-Praha.

„Vypadalo to tak, že jsem odmoderovala zprávy v Praze, sedla na rychlík do Opavy, brzy ráno přijela, došla na přednášky a odpoledne už jsem seděla na poradě v Praze. Často jsem spala jen ve vlaku,“ hodnotí svůj tehdejší život Martina Kociánová.

Co se týče zpěvu, nesmírně mnoho jí prý daly soukromé hodiny v Praze. Operní zpěv ji pohltil natolik, že když byla postavena před osudovou volbu, vybrala si zpěv. Tehdy jí ředitel Novy Železný sdělil, že buď bude vystupovat v jeho televizi nebo zpívat. Obojí jí nedovolí. Nezbývalo než tento jeho postoj akceptovat. Vybrala si zpěv. Jednalo se o účinkování v muzikálu Krysař, kde pak působila tři roky. S televizí se nerozloučila nadobro. Přešla do zpravodajství Primy, kde dosud volně působí v konkrétních projektech. Následovalo i moderování v digitální televizi Z 1.

Musela přesvědčit

Když se Martina zpočátku ucházela o role v operních inscenacích, poznala, že její moderátorská profese jí v očích dirigentů spíše škodí.

Nikdo nevěřil tomu, že při tak zajímavé televizní profesi to s operou myslí opravdu vážně. Musela absolvovat mnoho konkurzů a audicí, než divadla přesvědčila, že její hlas a projev na jeviště patří. Má za sebou už řadu rolí v divadlech, například v Karlových Varech, Českých Budějovicích, ve Státní opeře v Praze nebo v Hudebním divadle v Karlíně. V Liberci o svých pěveckých kvalitách diváky přesvědčila již v několika rolích. Byla princem Orlovským v Netopýrovi, Fenenou v Nabuccovi, Magdalenou v Rigolettovi, Sieblem ve Faustovi a Markétce a nejnověji Káčou v opeře Čert a Káča.

Martina Kociánová pochází z Ostravy. Nedá se říci, že by jí rodiče zvolili dráhu operní hvězdy. Nikdo se doma profesionálně hudbě nebo zpěvu nevěnuje. V jejím úsilí ji ale vždy podporovali. Momentálně třeba tak, že maminka jezdí z Ostravy hlídat jejího malého syna. Dnes bydlí paní Kociánová poblíž Prahy se svým manželem, který vede českou verzi časopisu National Geographic. I u něj nachází pochopení pro svou práci a zájmy.

Projekty

Paní Kociánová je nesmírně činorodá, a tak většinou pracuje na několika projektech najednou. Momentálně připravuje koncertní turné s Jaroslavem Svěceným, Kateřinou Englichovou a Žofií Vokálkovou. Zároveň ji pohlcuje projekt Dux Femina Facti, v němž spolupracuje s flétnistkou Žofií Vokálkovou a americkou cembalistkou Kathleen Scheide. Uvádějí skladby ženských autorek od 11. století přes baroko až po současnost. Tedy skladby, které by jinak zůstaly zapomenuté.

Posluchači si nejen vyslechnou většinou neznámé kompozice, ale dozvědí se i osobní příběhy autorek, často velmi pohnuté a zajímavé. Tento pořad již zazněl v New Yorku, příští zastávkou bude Petrohrad. Zároveň vystupuje s Triem Amadeus i Triem Lyrico. Navíc se stále věnuje své moderátorské profesi. Pro ČT moderuje některé charitativní projekty a nově začala vysílat „svá“ dopoledne na Českém rozhlase 2.

Nemá hvězdné manýry

To vše Martina Kociánová stíhá díky své nesmírné pracovitosti, poctivosti v přípravě a houževnatosti. Je vysoce profesionální ve všem, co dělá, přitom však milá, srdečná a nenucená. Zpívá vřele, srdcem, její zpěv je dynamicky odstíněný s nádherně znějícími pianissimy. Je dobré, že se o jejích kvalitách můžeme přesvědčit v libereckém divadle.

(ak)