Novou inscenaci operního souboru nastudoval dirigent František Babický s režisérem Václavem Věžníkem. Ve čtvrtek 28. května představilo divadlo nový kus v předpremiéře.

„Úspěch symfonických básní Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat a Holoubek, jež čerpají témata z lidových balad, povzbudil Dvořáka k hledání inspirace pro další operu v české lidové pohádce,“ přiblížil dramaturg opery Vojtěch Havlík.

„Ke slovu se tak dostává chodská pohádka se vším, co k ní patří, s popleteným čertem, hubatou Káčou, co se postaví třeba i samotnému Luciferovi, důvtipným ovčákem Jirkou i spravedlností, které se nakonec dostane obyčejným lidem,“ doplnil.

Libreto Adolfa Weniga vychází z pohádek Boženy Němcové a vypráví příběh vytrestaného čerta Marbuela, kterému se zle vyplatil jeho šprým, když odnesl prostořekou Káču do pekla. Nejen, že mu dala co proto, ale nakonec společně s ovčákem Jirkou zachránili od pekelného zatracení i polepšenou paní kněžnu.

„Na libreto mladého pražského učitele, které vyhrálo první cenu v soutěži, vypsané Národní divadlem, upozornil Dvořáka sám František Ladislav Rieger, ale zároveň ho varoval před dosti neobvyklým rysem textu – příběh totiž postrádá pro operu tolik typický milostný prvek,“ prozradil Vojtěch Havlík.

„Dvořák v tom však neviděl nedostatek, ale naopak spíše přednost. Díky malému počtu vysloveně lyrických pasáží a také díky neveršovanému textu plyne totiž opera velmi rychle a živě od začátku do konce, který je samozřejmě šťastný,“ doplnil dramaturg. Poprvé operu uvedlo Národní divadlo v roce 1899.