Výrazný úspěch v podobě spokojeného a nadšeného zaměstnance zaznamenala při pilotním projektu spolupráce s libereckou střední školou Na Bojišti. Praxe, kterou ve firmě absolvoval po celý druhý a třetí ročník Marek Kysela, se vyplatila. Rád sem po ukončení školy nastoupil jako údržbář a zaměstnání si vychvaluje.

Obsluha robota ABB na výrobní lince.„Jsem rád, že jsem se s provozem mohl seznámit ještě za doby, kdy jsem chodil do školy. Přechod do stálého zaměstnání byl pak mnohem jednodušší, navíc jsem se mohl okamžitě zapojit. Stihl jsem se toho za dva roky praxe, která se střídala ještě s výukou vždy po týdnu, dost naučit, nasbírat zkušenosti. Znal jsem tu již kolegy, prostředí, věděl jsem co a jak,“ začíná vyprávění Marek Kysela, který zde jako stálý zaměstnanec pracuje téměř rok. A ani při škole nespoléhal jen na praxi, trávil tu čas na brigádách ve svém volnu.

Jak sám říká, proti škole je zaměstnání ohromnou změnou, na kterou se nedá připravit. Proto kvituje možnost praxe. Práci údržbáře ve společnosti Webasto vnímá jako velice pestrou, při které je nutné zapojit hlavu. Dokonce zde využije i znalost cizích jazyků. A to nejenom při výjezdech do zahraničních poboček, ale i přímo na pracovišti v Liberci.

Palmová oáza a air hockey ve výrovní hale.„Ať jde o obsluhu strojů, které nestandardní situace hlásí v cizích jazycích, nebo překlad manuálů ke strojnímu vybavení, pomáhám také svým starším kolegům z údržby s překladem v případě, že k nám ze zahraniční přijede návštěva, se kterou musíme na hale pracovně komunikovat,“ pokračuje Marek Kysela. Ten hodnotí svůj nástup do Webasto jako jednoznačnou volbu. Nabídli mu místo, chtěli ho, on chtěl sem. Oceňuje různorodost práce, skvělý kolektiv, od kterého snáší i legrácky, jež se na něj coby na benjamínka logicky sypou, ale i prostředí – ať již skvěle vybavenou jídelnu s možností stravování doslova za pár korun nebo vychytávky jako palmovou zahradu se stolem na air hockey ve výrobní hale a podobně.

Práce s 3D tiskárnou.Ale ne vždy se vše ideálně povede. „S Markem jsme na praxi přijímali ještě jednoho jeho spolužáka. Byli jediní dva z celé třídy, kteří o skutečnou praxi stáli. Proto jsem si je vybral. Druhý ale nevydržel. To se stává,“ říká Jan Šámal, vedoucí údržby, který spolupráci se školou domlouval, a přestože již tato spolupráce momentálně nepokračuje, nevzdává se a loví v řadách středních škol dál.

Stejně tak se na spolupráci s místními školami podílejí firemní personalisté, kteří se účastní třeba Burzy firem na liberecké střední průmyslovce nebo úzce spolupracují s již zmiňovanou TUL, kde nabízí rovněž praxi, stejně tak spolupráci při tvorbě diplomových prací a mnoho dalšího. Z řad vysokoškoláků zaznamenali rovněž výrazný úspěch studenta, který se od brigád a praxí při studiu vypracoval od píky v logistice až na projektového manažera.

Údržbář Marek Kysela.„Na TUL cílíme výrazně. Vnímáme její potenciál především ve studentech techniky, strojařiny,  ekonomiky či informatiky. Z dlouhodobého hlediska akcentujeme čím dál více mechatroniku v souvislosti s narůstajícím podílem automatizace linek. Pořádáme pro studenty exkurze, při kterých sami zjišťují, na jak vyspělé technologické úrovni u nás pracujeme. Spolupráce funguje i z druhé strany – vyučující z TUL školí naše pracovníky z oddělení kvality,“ říká Radka Jindřichová, personální manažerka. Ta jako nejvýznamnější přínos pro studenty ze strany Webasto vidí šanci na využití znalostí cizích jazyků, získání pracovních návyků, šanci na získání zkušeností, které jim škola nedá nebo lákavou možnost pracovat s technologickými vymoženostmi 21. století, jako jsou třeba roboti na výrobních linkách nebo 3D tiskárna.

Webasto Roof & Components Czech Republic, které sídlí na okraji liberecké průmyslové zóny Jih, je součástí mezinárodní korporace Webasto Group. Počátky vzniku celé korporace se datují již na začátek minulého století. Rodinná firma, která má sídlo v německém Stockdorfu nedaleko Mnichova, má zastoupení v 50 zemích po celém světě, vyrábí ve 30 závodech a zaměstnává více než 12 000 lidí. V Liberci se vyrábí a také již kompletují střešní systémy pro osobní auta – Daimler, Volkswagen, Citroën, Peugeot nebo Ford a pracuje zde téměř tisíc lidí.