Rada města v rámci této „pojistky“ vstoupila do jednání se soukromým investorem, který by městu poskytl nebankovní úvěr.
Jakkoliv je nebankovní úvěr obecně spojován s úroky vysoce přesahujícími bankovní, v tomto případě by měla být situace prakticky opačná.

Jak v důvodové zprávě vysvětlil vedoucí odboru ekonomiky Čeněk Svoboda, nejedná se o celou částku určenou na výstavbu (to je přibližně sedmi set milionů korun), ale o část, kterou bude podle předpokladů města muset investor zaplatit. „Z dosavadních materiálů je zřejmé, že investiční náklady na stavbu se budou pohybovat okolo sedmi set milionů korun. Výši případně přiznané dotace nelze přesně určit, ale z jejího možného rozsahu vyplývá, že podíl vlastní investice bude přibližně sto až tři sta milionů korun,“ vysvětluje vedoucí ekonomického odboru magistrátu.

Podle jeho stanoviska je nabídka úvěru pro město skutečně výhodná. „Tento úvěr je výrazně levnější než bankovní. Celkem by si město mělo takto v případě potřeby zapůjčit třináct tisíc eur (to je při současném kurzu eura přibližně 312 000 000 korun, pozn. redakce).

Systém tohoto financování přiblížil primátor města Liberce Jiří Kittner. „U takto předjednaného úvěru podepisuje město dopředu směnku na celou částku. Na základě té získá finanční společnost vysoký kredit mezi investory. Ti následně svěří finanční společnosti celou částku. Ta pak zůstává po dobu přibližně dvou let i finanční společností, která ji formou investic zhodnotí. Následně začne město čerpat tento úvěr. Ale pomyslné úroky z něj, které by jinak město muselo uhradit, pokryje investor z výnosů hospodaření s celou částkou,“ popsal ve stručnosti systém levného úvěru Jiří Kittner.

Primátor také zásadně odmítl, že by se jednalo o obchod s nějakým výrazným rizikem. „Směnka je jištěná smlouvou a teprve při uvolňování částí úvěru, dochází k předávání dílčích směnek na skutečně poskytnuté plnění,“ popsal formu jištění Jiří Kittner. Ta samá finanční společnost již nabízela Liberci své služby v čase řešení problému financování Tipsport areny. Tehdy k čerpání úvěru nedošlo a obchod byl zrušen.

Jinou zkušenost touto formou financování město nemá, ale jak doplnil tiskový mluvčí magistrátu města Liberci Martin Korych, pro město je tramvaj do Rochlice prioritní dopravní stavbou, kterou je nutné bez zbytečného odkladu realizovat. „Je to jen zajištění celého projektu pro případ, že by byla dotace omezena či zamítnuta,“ zdůraznil.