Jejich projekt, na kterém pracovali ve volném čase, zaujal uživatele po celém světě. Největší zlom pro Zajíce a Nekvindu přišel, když začali spolupracovat s australskou společností Canva, která patří mezi oblíbené globální designové platformy a má 50 milionů aktivních uživatelů měsíčně. Pro liberecký start-up to znamenalo, že se jejich produkt dostane k více uživatelům po celém světě. Navíc vzrostly možnosti rozvoje jejich firmy. Vzájemné propojení firem koncem února korunovala ohlášená akvizice Smartmockups společností Canva.

Název liberecké firmy odkazuje k tomu, čím se Zajíc a Nekvinda zabývají. „Mockup je v podstatě ukázka toho, jak bude vypadat váš grafický návrh na reálném produktu. Představte si, že jste třeba majitelem kavárny a chcete pro své zákazníky udělat hrníčky, trička a tašky se svým logem. Abyste získal nějakou představu, jak to bude vypadat, potřebujete buď 3D grafika, který vám udělá vizualizaci, nebo musíte finální produkty reálně vyrobit. No a nebo místo toho použijete Smartmockups, kde si své logo prostě jen v internetovém prohlížeči “hodíte“ na hrníček, tašku a tričko a během pár vteřin vidíte, jak budou finální produkty vypadat,“ vysvětlil Nekvinda. „Tím, že máte reálné produktové fotky ještě předtím, než daný produkt fyzicky vyrobíte, jej můžete začít rovnou bez vysokých nákladů na prvotní promo prodávat,“ dodal.

S nápadem přišlo technologické duo Lukáš Zajíc a Ondřej Nekvinda proto, aby každému umožnilo rychle a snadno vytvářet realistické produktové mockupy. To, že šlo o „dobrý“ nápad, se zakladatelům firmy potvrdilo hned po zpřístupnění technologie prvním uživatelům. „Začínali jsme skromně a nabízeli jen základní funkce. Překvapením pro nás byla reakce uživatelů z celého světa, kterým se náš produkt líbil. Za první týden jsme získali zpětnou vazbu od tisíců lidí a všimla si nás i zahraniční odborná média,“ vrátil se do počátků firmy Nekvinda.

Zájem více než sta tisíc uživatelů donutil zakladatele firmy, aby pokračovali ve vývoji. „Lukáš a já jsme investovali do vývoje stále více a více času, celé víkendy, každou volnou chvíli, kdy jsme nemuseli pracovat v našich zaměstnáních. Přidávali jsme další funkce, které uživatelé požadovali. Ačkoli jsme rostli velice rychle, trvalo nám rok, než jsme mohli opustit naše civilní zaměstnání a pustit se naplno do rozvoje Smartmockups,“ popsal Nekvinda.

Za další dva roky došli k rozhodnutí, že aby se mohli posunout dál, potřebují pomoc. Do té doby se ve dvou věnovali všemu od vývoje k zákaznické podpoře. „S posilami našeho týmu se věci začaly hýbat velice rychle. Dokázali jsme nabídnout další variace našeho produktu a vyhovět tak komunitě uživatelů, která se okolo naší firmy začala vytvářet. Jedním z častých požadavků bylo propojení s firmou Canva,“ nastínil Nekvinda.

Propojení se líbilo

Když zjistili, že jejich uživatelé používají také produkty Canvy, rozhodli se, že se tomu přizpůsobí a umožní jim, aby je mohli používat i ve Smartmockups. „Uživatelé byli spokojení, propojení se jim líbilo, stejně jako nám, a tak jsme kontaktovali tým Canvy, abychom naši spolupráci ještě více prohloubili. V roce 2019 jsme pak přišli s integrací návrhů Canvy do našeho softwaru tak, aby uživatelé nemuseli manuálně stahovat tyto návrhy. Díky tomu lidé vytvářeli miliony mockupů z návrhů Canvy. Šlo o trička, hrnečky, pouzdra na telefony, plakáty, knihy. Zdálo se, že naše spojení je perfektní kombinace,“ popsal Nekvinda průběh a první kontakt s australskou firmou.

Po několika měsících je Canva pozvala do svého střediska v Sydney, kde probíhala jednání o další spolupráci. „Během týdne jsme se domluvili, že dáme možnost využít naši společnou práci nejen našim uživatelům, ale i 40 milionům lidí, kteří používají Canvu. Díky tomu se poptávka po našich službách zněkolikanásobila a náš tým pěti lidí se rozrostl na 10 zaměstnanců. Denně vznikaly tisíce mockupů – které vytvářeli jednotlivci, kteří zakládali e-shopy, ale také velké firmy, které si vytvářely vlastní dárkové předměty,“ uvedl Ondřej Nekvinda. Podle něj Smartmockups nyní využívají stovky tisíc lidí ze 120 zemí světa.

Mezi jejich nejčastější uživatele patří kreativci, pracovníci v marketingu, grafické agentury či malé firmy všeho druhu. Rozvoj liberecké firmy nezastavila ani celosvětová pandemi koronaviru. „Díky Smartmockups se i během pandemie rodí celá škála úspěšných a zajímavých podnikání, kdy začínající podnikatelé hledají možnosti, jak si rychle vytvořit lákavou prezentaci produktu na pár kliknutí bez potřeby dalších grafických nástrojů,“ zmínil Nekvinda. „Například jedna naše ambasadorka z USA kvůli covidu ztratila zaměstnání a díky Smartmockups založila kompletně nové podnikání se záměrem prodávat své ilustrace, kaligrafii a tiskoviny. Takových příběhů nám chodí stovky,“ doplnil.

Spojení s australskou Canvou umožní liberecké firmě podle jejích zakladatelů „spolupracovat s nejlepšími lidmi na světě a dostat výsledky naší práce před desítky milionů uživatelů“. To potvrdil i Seb Ruiz, vedoucí aplikací a integrací společnosti Canva. „Otevírají se nekonečné příležitosti pro další inovace v prostoru designové umělé inteligence. Od výkonných nástrojů založených na umělé inteligenci, jako je populární nástroj pro odstranění pozadí jedním kliknutím, až po funkce automatizace designu včetně schopnosti vytvořit realistické mockupy produktů během pár okamžiků,“ vysvětlil.

Australská firma chce po nákupu Smarmockups postupovat podobně jako v případě akvizic firem Pexels a Pixabay v roce 2019. To znamená, že Smartmockups bude fungovat autonomně z jejího sídla v Liberci, Canva tak posílí svou globální pozici o tým z České republiky. „Firma nadále zůstává v Liberci, nicméně se postupně rozrůstáme i mimo region, nejen v rámci ČR, ale i za hranice. Nabírání nových lidí do týmu je teď jedna z našich top priorit a omezovat se pouze na Liberec není dlouhodobě udržitelné. Obzvlášť dnes, kdy se víc a víc lidí přesouvá na home office a z práce na dálku se stává nový standard,“ řekl Deníku Ondřej Nekvinda.

Dodal, že aktuálně jeho firma pracuje na spolupráci s libereckým podnikatelským inkubátorem Lipo.Ink. „Naše zkušenost by mohla pomoc ať už začínajícím projektům, nebo zaběhlým firmám posouvat se dál a my se tak mohli podělit o zkušenosti, které jsme za celou tu dobu nasbírali,“ uzavřel zakladatel Smartmockups.