Uprostřed poklidných uliček Jablonce nad Nisou se mladý vizionář vydal na cestu podnikání s přírodními doplňky stravy, které pomáhají soustředění, lepšímu výkonu či spánku. Rodák z tohoto severočeského města Jakub Chvosta je již sedm let hnací silou domácí značky Flow Nutrition. Start-up se od začátku zaměřoval na posílení zdraví a vitality prostřednictvím přírodních doplňků.
Jakub absolvoval Vysokou školu chemicko-technologickou v Praze, kde vystudoval výrobu a syntézu léčiv. V začátcích svého snu o vlastním podnikání byl ponořen do shonu univerzitního života po boku tří přátel.
„Byli jsme poháněni společnou touhou po udržitelné energii a zvýšeném výkonu. Když jsme na trhu nic vhodného nenašli, rozhodli jsme se vytvořit vlastní zdravější alternativu k běžným doplňkům stravy své doby. Cesta to byla plná zvědavosti a objevů, kdy jsme se zaměřili na svět přírodních extraktů a rostlin. Receptury byly vytvořené a navržené tak, aby vyživovaly tělo i mysl,“ říká Jakub.
Přípravky vyhledávají například sportovci, kteří se pohybu věnují i ve starším věku. Pro ně jsou tyto látky vhodné vzhledem k tomu, že přispívají k rychlejší regeneraci, snížení únavy a stresu, stejně jako třeba lepšímu spánku.
Flow Nutrition má dnes lokální výrobnu v Jablonci, funguje nejvíce on-line a v rámci B2B prodeje po celé České republice. Zároveň letos expanduje do Evropy. V roce 2023 firma dosáhla obratu ve výši 17,3 milionu korun s meziročním růstem o 279 procent.
Rozkvětu pomohl fungující tým
Když se firma začala formovat, byl to Jakub Chvosta, kdo se ukázal jako vůdčí síla stojící za vzestupem značky. Flow Nutrition dokázal udržet i v době, kdy start-up procházel řadou výzev.
„Navzdory nevyhnutelným překážkám na perné cestě jsme zůstali pozitivní a snažili se dostat kvalitní doplňky stravy mezi co nejvíce lidí. S vírou v sílu přírodních řešení se nám nakonec podařilo sestavit skvěle fungující tým čítající dvacet lidí.“
Od skromných začátků v rodném městě značka rozšiřovala svůj záběr a sloužila jako důkaz podnikatelského ducha Jablonce a oddanosti holistickému přístupu, tedy nesoustředit se na jeden fyzický zdravotní problém, ale hledat příčiny i v nemocné duši.
Kvalitní firma se podle Jakuba pozná podle spokojených zákazníků, ale i zaměstnanců. A poctivost je prý důležitá v každém kroku tohoto oboru, především při vybírání látek a sestavování produktu.
„Vše vyvíjíme podle přísných hygienických norem, standardů HACCP, tedy jak účinně předcházet rizikům ohrožujícím bezpečnost potravin, stejně jako v souladu s antidopingovými pravidly WADA a dle norem EU. Oslovujeme jednotlivé dodavatele, kontrolujeme kvalitu surovin a obsah účinných látek. Pak vše důsledně testujeme. Zároveň je pro mě důležité, aby byli zaměstnanci spokojení a pracovali v dobrých podmínkách.“
Ekologie je zásadní
I proto vyrábí pouze skleněné vratné obaly. Potvrzuje tím své myšlenky o udržitelnosti životního stylu a přístup k přírodě. V plánu má i rozšířit svoje cílové publikum a zaměřit se ještě víc na produkty pro ženy jako jsou hormonální produkty nebo přípravky pro kojící a těhotné ženy. Rovněž se připravuje na expanzi do Evropy.
Pandemie covidu Flow Nutrition paradoxně nezbrzdila tolik, jak by se mohlo zdát. Jak říká Jakub, tehdejší situace poměrně nahrávala online prodeji, protože často nebyla jiná možnost. Lidé se tak začali více zajímat o svoje zdraví, imunitu a kondici celkově.
„Samozřejmě rizikem v našem oboru jsou nekvalitní produkty na trhu doplňků stravy, které můžou zákazníky ohrozit,“ uzavírá Jakub.
I když volného času moc nemá, snaží se ho co nejvíce trávit s dětmi a rodinou. Hned na druhém místě má hokej, což je to pro něj aktivní odpočinek.