„Ve stávkové pohotovosti nás podpořili i zaměstnanci dalších dopravců ČSAD Liberec a ČSAD Česká Lípa. V Libereckém kraji totiž 7 let nebyla navýšena cena za 1 km a v současné době je enormní tlak na její snížení. Je nám tedy jasné, jako lidem znalým problematiky dopravy, že snížení této ceny povede k jedinému: ke snížení mezd řidičů. To je pro nás nepřípustné! My si nemyslíme, že cena 72 Kč na hodinu nebo výplata 17 tis. Kč čistého je za naši odpovědnou práci příliš. Za 72 korun na hodinu už dnes nepracuje ani prodavačka. Nebo máte pocit, že má větší zodpovědnost než já, řidič za volantem autobusu, který je plný cestujících? A jde o 500 rodin řidičů," říká Kuchynka v emotivním rozhovoru.

Jednáte ve shodě se zájmy managementu společnosti. Je vaše jednání koordinované?
S managementem společnosti jsme schopni se sejít a bavit, ale já stojím za lidmi. Nemůžu čekat na to, až mi v rámci kolektivního vyjednávání generální ředitel společnosti sdělí, že nám mzdy nezvýší, protože na to nemá peníze, které mu kraj nedal.

Když nedojde k dohodě mezi Libereckým krajem a společností BusLine, vyhlásíte stávku?

Vše je v rukou výboru základní organizace a našich zaměstnanců, pro které pracuji. Za sebe říkám, udělám maximum možného, abych mohl těm klukům zajistit přidání alespoň pár korun. Hejtman v tisku prohlásil, že, cituji: „Pokud by dopravci skutečně stávkovali, chci uplatnit sankce, které jsou ve smlouvě zakotveny pro případ, že autobusy nevyjedou. Nebo oslovíme jiného dopravce. Těch možností je řada." A teď mi řekněte, co bych měl udělat.

Jak vidíte situaci v dopravě do budoucna?

Velice černě. Pokud je situace okolo zajištění přechodného zabezpečení dopravy v kraji je takto vyhrocená, jak potom bude asi vypadat stav po vysoutěžení velké zákazy na dopravu v Libereckém kraji? Jaká je tedy perspektiva a budoucnost řidičů autobusů v Čechách? Chceme vůbec, aby v českých autobusech seděli čeští řidiči? Tato situace se nám nelíbí celorepublikově, protože po x letech jde cena dopravního výkonu stále dolů a přitom všechno ostatní zboží i služby šly nahoru.

Často se říká, že odborář je pouze funkcionář. Je to i váš případ?

Za volantem autobusu s různými přestávkami sedím od roku 1990. Takže o tom, jak ta práce vypadá, rozhodně něco vím. Vím, co to je jezdit ve vedru, ve sněhu a v noci ještě vstávat do práce. Vím, co to je pohybovat se v hustém provozu a co znamená snažit se být vždy slušný k lidem, našim cestujícím. Dokážete si představit, kolik musí takový řidič udělat přesčasů, aby si vydělal? Věčně není doma. Jen pro zajímavost: víte, jak je složité a drahé vlastnit řidičský průkaz a profesní způsobilost k přepravě lidí v autobuse? Jde o řády desítek tisíc, které si mnohdy řidič zaplatí sám. Do toho psychotesty, školení, dodržování všech evropských nařízení ohledně silniční dopravy.