Firma tak reaguje na současné tendence automobilek, které k podobnému kroku museli přistoupit kvůli dopadům ekonomické krize. Nevýrobní zaměstnanci a část výrobních zaměstnanců, kteří zajišťují pouze některé dodávky pracuje i v pátek. „Pro nás to není ani tak otázka krize, jako spíše otázka kopírování výrobního režimu našich zákazníků. Museli jsme na to tímto způsobem reagovat a přizpůsobit se,“ řekl Deníku Jaroslav Antoš z firmy Denso.

Společnost změnu projednala s odboráři, kteří zkrácení pracovního týdne o jeden den vzali na vědomí. „Jednali jsme a firma nám to zdůvodnila, že je to nutné kvůli poníženým dodávkám,“ podotkl Milan Šubrt z Asociace samostatných odborů.

Podle Jaroslava Antoše by měl tento krok především zabránit hromadnému propouštění. Ve čtyřdenním režimu totiž firma pochopitelně potřebuje o něco více zaměstnanců, než v klasickém pětidenním. „Pro nás je to cesta, jak si uchovat maximální možný počet zaměstnanců, to je pro nás hlavní priorita. Máme zaměstnance, kteří jsou kvalifikovaní, disciplinovaní, flexibilní a loajální, a ty si chceme za každou cenu udržet,“ konstatoval Antoš.

Investice do zaměstnanců jsou podle něj pro firmu velmi důležité, protože kompletní zacvičení zaměstnanců trvá až osm měsíců. Proto si firma všech svých kvalitních zaměstnanců velmi váží. „Máme jiný přístup než ostatní zaměstnavatelé, proto v žádném případě nechystáme hromadné propouštění a jdeme jinou cestou. Nechceme krizi léčit šokovou terapií, protože si myslíme, že by se nám to mohlo v budoucnu šeredně vymstít. Až se situace obrátí k lepšímu, bude obtížné znovu lákat zpět kvalitní zaměstnance,“ vysvětlil Jaroslav Antoš.

Podle Jaroslava Antoše firma předpokládá, že po nějakém čase přejde opět na tradiční pětidenní pracovní cyklus. „Samozřejmě nevíme, kdy to bude, ale každý měsíc budeme pečlivě vyhodnocovat situaci.“

To, že si Denso své zaměstnance chrání, dokazuje podle Milana Šubrta i fakt, že ti, kteří zůstávají v pátek doma, dostávají za tento den 80 procent průměrného platu. Takové ohodnocení na samotné horní hranici stanovené zákoníkem práce, totiž vůbec není v podobným situacích obvyklé. „Většinou se totiž zaměstnavatelé snaží vyjednat nejnižší možnou částku, tedy 60 procent. Dokonce i takový zaměstnavatel jako mladoboleslavská Škoda dává svým zaměstnancům procent sedmdesát pět,“ upozornil Šubrt.

Denso v pátek omezilo i firemní dopravu, kdy autobusy sváží zaměstnance z Frýdlantska, Jablonecka, Hrádecka nebo i z Polska. Dopravu mají možnost využívat také zaměstnanci jiných firem z průmyslové zóny. O změně režimu byli ostatní zaměstnavatelé podle Jaroslava Antoše včas informováni. „Dali jsme jim vědět v rámci dobrých sousedských vztahů více něž čtrnáct dní předem a předpokládáme, že je to dostatečná doba na to, aby se s tím vyrovnali a zabezpečili organizačně změny a komunikovali to včas se svými zaměstnanci podobně jako my,“ uzavřel Antoš.