VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Auto jako hračka pro velké kluky

SMRŽOVKA – Sportovní roadster pro dva, který si jeho majitel složí sám jako nějakou obří stavebnici. To jsou kaipany, jimiž proslul podnikatel Michal Hradský ze Smržovky.

7.4.2007
SDÍLEJ:

Foto:

Znají je motorističtí fanoušci nejen v celé České republice, ale i v několika zemích střední Evropy, kam je firma Michala Hradského vyváží. Brázdí silnice i třeba na Slovensku, v Polsku, Bulharsku nebo Německu.
 
„Říká se, že chlapi se dělí na malé nebo dospělé kluky podle toho, jak velikou hračku mají. Našim zákazníkům dodáváme velkou hračku,“ říká dvaapadesátiletý podnikatel. „Postavit si vlastní vůz trvá lidem různě dlouho. Záleží na tom, jak jsou šikovní. Průměrně jim to zabere tři měsíce až rok,“ dodává.
 
Firma Kaipan doručí zákazníkovi kromě krabic také srozumitelný návod. Až fanoušek auto složí, přijede s ním do Smržovky, kde vůz projde důkladnou kontrolou, seřízením a mechanici na něm dokončí všechno, co je potřeba. Zájemci, jimž učarovala karoserie inspirovaná historickým modelem Lotus Seven si ovšem mohou auto objednat už hotové. Musejí ale počítat s tím, že si nějaké ty statisíce korun připlatí. Kaipany jsou pro skutečné fajnšmekry, kteří se rádi v autech vrtají a tento sportovně laděný vůz si nepořizují pro denní ježdění, ale pro radost. Kaipan totiž nemá střechu a dokonce ani dveře.
„Říkáme mu auto veselé nálady. Když s ním jedete, všichni se na vás na ulicích usmívají, od malých kluků až po babičky,“ zdůrazňuje Michal Hradský. „Bez dveří a střechy má řidič taky daleko lepší výhled a je víc spjatý s přírodou,“ doplňuje.
 
S kaipany začal Michal Hradský, původem stavbyvedoucí a Pražák, před patnácti lety. Od malička jej přitahovala auta, a tak toužil po kopii Lotusu Seven, až si ji s pomocí kamarádů sám vyrobil. Když hotové auto přátelé viděli, chtěli je taky. Pak začali chodit za Hradským kamarádi kamarádů a nakonec úplně cizí lidé. Výroba se rozrůstala a Hradský hledal pro jedinou skutečně českou továrnu na auta nové prostory. Narazil na vysloužilou fabriku ve Smržovce na Jablonecku, a protože se mu líbila i příroda kolem, přesídlil před pěti lety do podhůří Jizerských hor.
Dnes vyrábí tři modely – Kaipan 47, Kaipan 57 a nový Kaipan 14. Originální karoserii pro poslední dva modely navrhl designér Jan Hrbek. Ještě donedávna vyráběla fabrika s dvanácti zaměstnanci až dvacet aut za rok. Letos jich bude kolem stovky. „První roky to na uživení nebylo. Teď už se kaipany uživím. V budoucnu bych rád zase přišel s nějakým novým modelem,“ poznamenává Michal Hradský.
7.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
15

Do České republiky míří orkán. Už ráno komplikoval dopravu silný vítr a sníh

Vokální sdružení Rosex.

Rosex zve na vánoční koncert

Kohák se klouzal a farář žehnal raketám: Prohlédněte si nejlepší videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 9. až 10. prosince 2017.

FBC Liberec přibil Ústí ke dnu extraligy

Liberec - Devět gólů nasypali liberečtí florbalisté hostům z Ústí, kteří kontrovali pěti. Čtyři z pěti gólů hostů vstřeli Kolstrunk, ale to bylo málo. Derby severu tak skončilo jasně pro domácí.

Liberci moravský trip nechutnal, po Zlínu prohrál i v Olomouci

Liberec - Černý moravský víkend prožil Liberec. Bílí Tygři se vrátili z venkovního tripu bez bodu. V pátek prohráli 3:4 ve Zlíně, v neděli pak 1:4 v Olomouci a stále tak figurují před branami play off.

Polovinu extraligy uzavřelo derby. Liberec ho ovládl a je lídrem

Ústí n. L. - Polovinu základní části extraligy volejbalistů uzavřelo ostře sledované severočeské derby.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT