„Ano, je to čerstvá věc. Hledají osmdesát strojírenských dělníků pro výrobu stropů v automobilovém průmyslu. Zkušenosti z tohoto oboru jsou výhodou,“ potvrdil Deníku analytik libereckého Úřadu práce Ladislav Dvořák s tím, že nabídka platí do 8. září a neplatí pro cizince.

Právě v tom je zřejmě nabídka chrastavské firmy vcelku výjimečná. Mnoho firem totiž v dnešní nejisté době dává přednost agenturním pracovníkům, které může kdykoli bez nejmenších problémů zase propustit. Grupo Antolin se však rozhodlo jít jinou cestou. „Budeme nabírat stálé a kmenové zaměstnance. Věříme, že nové projekty nám zajistí výrobu na dlouhou dobu,“ informoval generální ředitel závodu Petr Papánek.

Během příštího půl roku se totiž rozběhne hned několik nových projektů od různých automobilek a Grupo Antolin bude jejich součástí. „Rozjedou se nové projekty například od Mercedesu, BMW či Volkswagenu. Navíc škodovka teď jede úžasná čísla, dokonce je to lepší než vloni. Lepší časy nám tedy zajistí dva vlivy. Nové projekty a fakt, že malá auta v současné době opravdu táhnou a de facto všude se navyšuje jejich výroba,“ vysvětlil Papánek.

Dobrou zprávu přivítaly nadšeně také odbory. Právě ty totiž vedou v současných týdnech s firmami napojenými na automobilový průmysl tvrdou diskusi.

Odborářům jde o to, aby zaměstnavatelé dávali přednost kmenovým zaměstnancům před agenturními. „Jsme rádi, že vedení firmy vyslyšelo to, co neustále říkáme. Je to jedna z prvních vlaštovek, jak zajistit práci těm lidem, kteří kvůli krizi skončili bez zaměstnání. Vedli jsme dlouhou a tvrdou debatu a teď můžeme říct, že chrastavský závod je v podstatě jedinou firmou v regionu, která v současné době přibírá nové kmenové zaměstnance,“ popsal Deníku boj odborářů předseda krajské Asociace samostatných odborů Milan Šubrt.

Podle něj lze sice agenturní zaměstnance sehnat velice rychle a bez problémů, ale do firmy mohou přinést nekvalitní výrobu. „Zdůrazňujeme, že v současné době je na trhu práce Libereckého kraje přes dvaadvacet tisíc nezaměstnaných, takže je kde brát. Není žádný důvod využívat pracovní agentury,“ dodal liberecký odborový předák Milan Šubrt.

Díky šrotovnému, které už zavedli například v Německu, na Slovensku či v Rakousku, vyrábějí více firmy, které dodávají pro automobilky vyrábějící malá auta. Mezi ty patří například mladoboleslavská Škoda či Volkswagen. Naopak firmy kooperující s automobilkami, které dělají velká auta či zemědělskou techniku, dělají třeba jen čtyři dny v týdnu.