O vyhlášení takzvaného moratoria na majetek společnosti rozhodl nedávno brněnský soud. Firma totiž věří, že současný špatný ekonomický stav je schopna vyřešit.

„Máme dostatek zakázek, proto jsme o vyhlášení moratoria sami požádali. Chceme dál vyrábět, mezi tím najít východisko a přijít s nějakým návrhem za našimi věřiteli,“ řekl Deníku jednatel společnosti Pavel Vetlý.

Firma se v průběhu minulého roku dostala do obrovské ztráty především vinou ekonomické krize, která zasáhla především automobilový průmysl. Dalším důvodem byl dramatický nárůst cen vstupních surovin, ke kterému v roce 2008 došlo. Na ztrátovém hospodaření mělo velký podíl také zpevňování české koruny, protože Ferex se z velké části orientuje na vývoz.

Kvůli těmto potížím musel Ferex nedávno zavřít slévárnu v Ostašově. O práci tak přišlo přes 160 lidí. Situace firmy se však díky uzavření slévárny zlepšila. „Právě slévárna Ostašov byla zdrojem naší ztráty. Od ledna jsme ale dokázali získávat nové kontrakty, například pro Deutsche Bahn, České dráhy nebo pro Francouzské státní dráhy. Navíc jednáme o dalších zakázkách,“ pochvaloval si zlepšení Pavel Vetlý.

Společnost tak v současnosti neuvažuje o omezování výroby nebo dokonce dalším propouštění. Zaměstnává teď přibližně 230 lidí. Od poloviny dubna je ale v insolvenčním řízení, dva věřitelé totiž vymáhají své pohledávky za více než 13 milionů korun. Moratorium, tedy jakýsi odklad, teď potrvá do 27. července. Ferex tak má tři měsíce na to, aby našel ze svízelné situace východisko.

Společnost má v Liberci kromě slévárny ještě jednu provozovnu, a to na vlakovém nádraží. Slévárnu provozovala necelé čtyři roky. Na jaře roku 2005 odvrátila hromadné propuštění poté, co na poslední chvíli provozovnu odkoupila za třicet milionů. „Pro zaměstnance je koupě slévárny jednoznačně velmi dobrá zpráva, protože se do poslední chvíle nevědělo, jak to s nimi dopadne,“ uvedl tehdy Milan Šubrt, neboť všichni zaměstnanci již měli rozdané výpovědi.

Slévárna se specializovala na odlévání součástí pro automobilový průmysl, především brzd, bloků a hlav motorů. Dříve výhradní dodavatel automobilky Liaz čelil potížím již několik let. Firma si musela najít nová odbytiště a 85 procent produkce vyvážela do zemí Evropské unie, zejména do Německa, Nizozemska, Belgie a Švédska.