„Už jsme se radili i s právníky a policií, jak postupovat. V pondělí spolu s několika dalšími firmami návrh podáváme. Mně dluží Thermolast 900 tisíc korun. Vozili jsme pro ně zboží. Jsem živnostník. Když peníze nedostanu zpátky, potopí mě to,“ řekl dopravce Martin Hanzl.

Jeho bratrovi Milanovi, který rovněž vozil pro Thermolast kamiony zboží, dluží dokonce dětřichovský výrobce dílů do aut 1,1 milionů korun. „Podvedli mě, když si u mě objednávali práci, ale neplatili. Slyšel jsem, že chtějí fabriku prodat. To vypadá jako tunel – nejdřív nechám továrnu padnout a pak ji někomu známému prodám za babku,“ spekuloval Milan Hanzl.

Protože firmy, které si jezdí do krachující fabriky pro zboží a své technologie, musejí nejprve za všechno složit na účet Thermolastu miliony korun, vidí situaci jako tunel i krajský šéf odborů Milan Šubrt. „Majitel dluží zaměstnancům srpnovou výplatu, což dělá i s odvody něco přes 2 miliony korun. Ale slyšel jsem, že za formy a zboží pořád ještě inkasuje desítky milionů. Co by to bylo jiného než tunel?“ prohlásil Milan Šubrt.

Dnes má přijet případný kupec

Po přepadení dvou manažerů přímo ve fabrice, ke kterému došlo v neděli 3. října, hlídá závod několik desítek lidí z ochranky. Současně nyní jede výroba v nouzovém režimu, asi 20 zaměstnanců z celkového počtu sto dvaceti pracuje na menších zakázkách. Podle krizového manažera firmy Marka Vlasáka má se rovněž dnes přijít podívat do Thermolastu zájemce, který má zájem firmu koupit.

„Možná by fabriku v insolvenci převzal. Děláme všechno pro to, aby lidé měli práci. Současný majitel Váňa přebíral firmu před rokem a půl, už tehdy ji zachránil před krachem,“ upřesnil Marek Vlasák s tím, že současné dluhy Thermolastu dosahují sumy 200 milionů korun. Jak dodal Vlasák, je normální, že si firma nechá dopředu zaplatit za zboží, než je zákazníkům vydá. „Jinak bychom peníze už nikdy neviděli,“ zdůraznil.