Jablonex sice skončil. Neskončila ale bižuterní výroba, která se dlouhá léta pod touto značkou vyvážela do celého světa. Potvrdila to i velkolepá módní show, která v závěru minulého týdne ukázala to nejlepší z tvorby zdejších návrhářů, vzorkařů a firem, které ve výrobě vysoce kvalitní módní a především originální bižuterie pokračují.

Kvantitu nahradila kvalita. „Neztratila se ani jediná bižuterní technologie, všechno tu je a v kvalitě, která obstojí v evropské konkurenci,“ potvrdil člen představenstva Svazu výrobců skla a bižuterie, která má nově malé firmy zastřešovat.

„Bižuterie už není tím, čím byla, to znamená, že se z masové produkce posunula do kategorie šperku. A v něm musí vzhledem k ceně, která se pohybuje kolem 50 eur, obstát vysokou kvalitou i originální podobou,“ popsal současný vývoj předseda Svazu výrobců Jaroslav Hlubuček.

Přehlídka pod značkou Made in Jablonec, která se má v budoucnu stát nositelem tradice kvalitní jablonecké bižuterie, jeho slova jen potvrdila.
Desítky modelů z autorských dílen jabloneckých návrhářů nesly rukopis originality a luxusu.

Ukázaly, že zdejší výrobci mají stále šanci obstát. „V Brazílii jsem předváděla štrasové doplňky. A s obrovským úspěchem,“ potvrdila úřadující Česká Miss Jitka Nováčková, která v Eurocentru předváděla na pozvání Olgy Kopalové Rynešové.

Kouzlu jablonecké bižuterie kráska podle svých slov propadla hned poté, co si na hlavu nasadila pověstnou korunku zdobící Českou Miss. Právě ta se zrodila v Jablonci. V dílnách rodinné firmy Šenýr. Není vyloučeno, že zde vyrobí i korunku pro letošní krásku. "S pořadatelem České Miss jednáme," poodtajnila Olga Kopalová Rynešová.

Současné společenské sezóně podle ní bude dominovat bižuterie ze žlutého kovu. Ve světě se ale nedá o jednotném trendu hovořit. Módní vlny se podle odborníků navíc střídají tak rychle, že na ně ani malí pružní výrobci nedokáží s patřičnou rychlostí reagovat.

S asijským tygrem tedy musí soupeřit již zmiňovanou originalitou.

„Asijská produkce nás bohužel válcuje nejen cenami, ale dnes už i kvalitou,“ upozornil Pavel Kopáček. „Málokdo si dnes uvědomuje, že asijské výrobky porušují zdravotní normy, zejména v těžkých kovech. Bohužel to vláda a nejen ta naše ignoruje,“ doplnil Hlubuček.

Co se nosí ve světě

„Trendem dnes není to, co určují návrháři, ale to, co se prodává,“ tvrdí odborníci. A tak zatímco například v Japonsku podle Pavla Kopáčka není možné o nějakém trendu vůbec hovořit, Velká Británie naopak zachovává svou pověst konzervativní země.

„Tady se stále nosí černobílá kombinace a klasické voskové perly,“ popsal. Jeden ze současných trendů však přesto jabloneckým výrobcům nahrává – a sice módní boom nášivek. Z toho se radují především výrobci rokajlu.

Droboučkých skleněných korálků, kterými se Jablonec proslavil v minulosti na celém kontinentě, jak o tom vypovídala například nedávná výstava v jabloneckém Belvederu. Ta představila úžasné modely domorodých národů a jejich šamanů, kteří si nechali svá obřadní roucha zhotovovat právě – z jablonecké bižuterie.

MADE IN JABLONEC 2012

Zatímco v předešlých letech sázely proslulé jablonecké přehlídky bižuterie zejména na jména slavných návrhářů, jakými jsou například ikona českých celebrit Beata Rajská, Nina Smetanová či ateliér E.Daniely, letos se koncepce zcela zásadně změnila.

„Na přání jabloneckých výrobců jsme ji připravili v novém pojetí tak, aby jména a modely známých návrhářů nezastiňovaly samotnou tvorbu,“ řekl organizátor přehlídky Milan Kohout.

A tak kromě koktejlových a večerních šatů vsadila přehlídka především na krásu dívčích těl, prádlo či korzety. V této oblasti zazářila místní návrhářka Jarka Kašparová, která si pro tuto příležitost připravila skutečnou lahůdku – korzet ze štrasu.

Překrásné náhrdelníky, originální náušnice a další doplňky. Jemně cizelovanou práci šikovných návrhářů a výrobců s nadšením pozorovala i manželka prezidenta Livie Klausová. Ta byla jedinou známou tváří, kterou organizátoři na společenskou událost sezony pozvali.

„Tato přehlídka má být o bižuterii, nechtěli jsme, aby její ozdobou byly všelijaké pseudocelebrity,“ komentoval Milan Kohout. I tak vzbudila přehlídka neobvyklý zájem jak u návštěvníků, kteří sál jabloneckého Eurocentra obsadili do posledního místečka.

A i když šperky, které tu byly k vidění, znamenaly skutečně spíš inspiraci než kousky k běžnému nošení, i tak je možné jejímu kouzlu propadnout například v Palace Made in Jablonec, která je největší prodejnou bižuterie v Evropě.