„V budoucnu by nás tak mohl přestat trápit nízký výkon, dlouhé nabíjecí časy, ale i třeba samovybíjení současných baterek v mobilech i jiných zařízeních, která nelze napájet přímo do zásuvky,“ uvedla mluvčí Technické univerzity Jaroslava Kočárková.

Projekt, zaměřený na potlačení nedostatků současných akumulátorů a na hledání nových způsobů skladování elektrické energie, podpořila Vědecká grantová agentura Slovenské republiky částkou 306 tisíc slovenských korun.

Baterie se chlubí spoustou výhod

Zatímco nabíjecí čas u akumulátorů se pohybuje od jedné do pěti hodin, v UCAP se měří na sekundy. K uskladnění elektrické energie využívá běžný akumulátor chemickou reakci, s jejíž pomocí ji přemění na materiál elektrod. UCAP však dokáže uskladnit elektrickou energii v čisté formě bez nutnosti její další přeměny. To vysvětluje jeho lepší elektrické vlastnosti.

„Jediným nedostatkem UCAP je zatím poměrně nízká energetická hustota na jednotku objemu. Pokud se v budoucnu podaří tyto překážky odstranit, tak UCAP budou moci plně nahradit současné typy akumulátorů,“ vysvětlil Martin Olejár z košické univerzity.

Jak dodal slovenský vědec, zajímavou vlastností baterie je také například její konstantní velikost svorkového napětí v průběhu celého životního cyklu. Její nevýhodou zatím zůstává složité zapojení a vyšší cena.

„Tyto nevýhody však nesouvisejí s funkčností, ale spíše s její realizační a ekonomickou stránkou. S tím se ale u nově vyvíjených zařízení počitá. Pokud by se baterie zavedla do sériové výroby, stanou se tyto nedostatky časem bezvýznamnými,“ tvrdí Martin Olejár.

Hybridní Baterie by mohla být v budoucnu užitečná i pro automobilový průmysl.

„Další možné využití HB je v akumulátorových elektronářadích, dopravních vozících nebo i elektromobilech.

„Hybridní Baterie je zatím ve stádiu vývoje. Čas ukáže, zda se uplatní i v běžné praxi jako alternativní náhrada dnešních akumulátorů,“ říká Jan Koprnický z Technické univerzity v Liberci.