Záleží tedy čistě na libovůli hoteliéra, jestli svůj hotel vidí jako tří nebo čtyřhvězdičkový. Měl by se ale přitom držet určitých evropských norem. Jestli ale skutečně splňuje dané ubytovací zařízení svým vybavaním a službami podmínky čtyřhvězdičkového hotelu, to nikdo nejenže nekontroluje, ale ani nepostihuje.

Libovůle majitelů ubytovacích zařízení nevládne jen hvězdičkám, ale všem kategoriím ubytování. Rozlišujeme tři kategorie – v soukromí, penziony a hotely. Všechny musí splňovat určité podmínky. Někdy se stane, že ubytovací zařízení se samo klasifikuje jako penzion, ale ve skutečnosti byl host ubytovaný v soukromí,“ řekl Jiří Maurer, předseda sekce Libereckého kraje Asociace hotelů a restaurací.

Soukromí nebo penzion?

Jak zdůraznil, zaměňováním kategorií dochází k matení zákazníka, protože právě klasifikace ubytování by měla jasně napovídat, jaký komfort může host v zařízení předem čekat.

„Naše asociace by ráda dosáhla toho, aby ubytovací zařízení skutečně musela splňovat podmínky dané kategorie. Aby za nedodržování parametrů hrozily nějaké sankce,“ uvedl Jan Mauer.

Opačný názor zastává Asociace cestovních kanceláří. „Myslíme si, že by hotely měly více dodržovat standardy pro danou kategorii, pro onen určitý počet hvězdiček. Ale jsme proti tomu, aby to nařizoval nějaký zákon nebo právní předpis. Hon hotelů za hvězdičkami by potom mohl vést k uplácení těch, kteří by o normách rozhodovali a kontrolovali je,“ podotkl Tomio Okamura za Asociaci cestovních kanceláří.

V Libereckém kraji má většina hotelů jen tři hvězdičky. Komfortnějších, čtyřhvězdičkových zde turista najde jenom několik, zhruba deset. Za čtyřhvězdičkové se tak označují například Sklář v Harrachově, Hotel Zelené údolí v Liberci, Zámecký hotel Sychrov, Morris v České Lípě, Hotel Břízky v Jablonci nad Nisou nebo Hotel Centra Babylon v Liberci.

Hotel, který se může pyšnit pěti hvězdičkami, nenajde v Libereckém kraji návštěvník ani jeden.

„Splnit standard pro pět hvězdiček, to vyžaduje od majitele obrovské investice. Je pravda, že někdy se hotel klasifikuje jako čtyřhvězdičkový, ale přitom pohodlím a službami odpovídá tříhvězdičkovému. Někdy tedy majitelé svá ubytovací zařízení přeceňují. Ale už jim chybí troufalost k tomu, aby hotel s komfortem čtyř hvězdiček označili jako pětihvězdičkový,“ vysvětlil Tomio Okamura.

Vydávat oficiálně tři hvězdičky za čtyři totiž podle Okamury není tak troufalé, neboť to se hoteliéři pohybují ve střední úrovni klasifikace. Pět hvězdiček je ale na pomyslném žebříčku kvality stropem, musí proto vypovídat o tom nejvyšším možném luxusu.

Hvězdičky jsou evropským standardem, jinde ve světě se nepoužívají. V nejvyspělejších zemích, jakými jsou USA a Japonsko, označují hotely vlastní komfort slovy (třeba „standard“).

„V kraji je většina hotelů tříhvězdičkových, ale ty nové se už staví jako čtyřhvězdičkové,“ dodal Jan Mauer.