MICHAEL DANĚK

Tomáš Enge byl před deseti lety prvním Čechem v kokpitu Formule 1. Od té doby se již hodně změnilo a liberecký rodák je již ostříleným světoběžníkem. V posledních letech se mu útočištěm stal šampionát FIA GT1 World, kde v loňském roce vybojoval čtvrté místo. Přesto svá očekávání nesplnil a rád by výš.

Na Liberec nezanevřel. Vánoční svátky tráví právě na severu Čech. Nad sezonou 2012 stále visí otazník. Rád by pokračoval v sérii FIA GT1 World, jenže v těchto dnech stále není jisté, zda vůbec bude nová sezona. Už příští týden však Enge zamíří do Dubaje, kde se zúčastní čtyřiadvacetihodinovky.

Jak jste spokojený s uplynulou sezonou? Ve světové sérii vozů GT1 jste vybojoval čtvrté místo.

S rokem 2011 jsem i nejsem spokojen. Vyšlo to tak nějak napůl. Úspěchy byly, ale cíle se nám nepodařilo splnit. Chtěli jsme vyhrát šampionát a nebo skončit alespoň do třetího místa a to nám o nějaký ten bod uteklo. Skončili jsme tedy čtvrtí, stejně jako v sezoně rok předtím. Před posledním závodem jsme v hodnocení mezi týmy byli první. Bohužel v posledním závodě se nám nedařilo tak, jak bychom chtěli a spadli jsme na třetí místo i mezi týmy. Sezona byla tedy povedená jen napůl.

Máte v plánu tedy loňský výsledek ve FIA GT1 napravit?

Bohužel se stále neví, zda se vůbec tento šampionát pojede. Momentálně je pravděpodobnější, že by se měl jet, ale konečné rozhodnutí padne v nejbližších týdnech. Zatím není přihlášený dostatečný počet vozidel. Rád bych pokračoval v mistrovství světa „gétéček“ včetně 24 hodin v Le Mans, které jsem musel v uplynulém roce vynechat. Rád bych tedy vytrvalostní závody v tomto roce jel, ale momentálně není nic stoprocentně jisté.

Pokud by GT1 neklaplo, co berete jako možnou alternativu?

Nějaká určitá alternativa je, ale určitě by to bylo něco kolem vytrvalostních závodů. To znamená buď prototypy nebo GT vozy. Je tam několik možností. Nejpravděpodobnější ale je pokračování v loňském týmu Young Driver AMR. Vše tedy záleží na okolnostech, jak a zda-li vůbec se šampionát pojede. Důležité je také kolik bude přihlášených vozů a podle toho se tým rozhodne, zda bude pokračovat v šampionátu nebo v něčem jiném. Myslím si, že do konce ledna by mělo být jasno. Tahle situace je každý rok podobná.

V uplynulých letech jste často startoval při automobilové rally. Neplánujete opět návrat do soutěžního speciálu?

Velice rád bych alespoň ojediněle startoval. Samozřejmě bych se nebránil ani více startům, protože rally je moje srdeční záležitost. Je to něco úplně jiného než okruhy a je to věc, ve které se stále můžu zdokonalovat. V tomhle směru moc nemůžu říct, jelikož sám nevím. Každopádně bych určitě byl vděčný za každý start.

Je takovým nepsaným pravidlem, že piloti rally moc nemusí okruháře a obráceně. Jak berou soutěžáci Vás?

Mám mezi soutěžáky v rally hodně kamarádů a myslím si, že oni dobře ví, jak mě rally baví. Soutěžáky jsem nikdy nepohrdal. Naopak je uznávám, protože je to nesmírně těžká disciplína. Při těch pár soutěžích v roce 2003 a 2009 jsem nejel nejhůře, takže jsem si udělal i před nimi trošku respekt. Myslím, že je vzájemný. Nějaké opovrhování mezi námi neexistuje.

Sám jste si vyzkoušel speciál Formule 1. Jaké Vy vidíte šance na účast nějakého českého pilota v seriálu F1?

Ne moc velké. Šance tam určitě je, ale myslím si, že dneska je to hlavně o penězích. Výsledky už někdy nehrají takovou roli. Bohužel kluci, kteří se snaží do Formule 1 prodrat, mají smůlu. Pokud člověk nejezdí na špici závody jako GT2, světovou sérii Renault nebo třeba Formuli 3 nemá člověk zas tak velkou šanci, aby si ho nějaký tým vybral.

Druhá šance je pomocí peněz. Pokud přinesete velký balík, máte šanci jezdit za ty slabší týmy. Ani peníze však nezajistí místo v nejlepších týmech. Šanci pro někoho z Čechů tedy vidím velice malou.

Jak velký je ten obnos, o kterém mluvíme?

To přesně nevím a ani si nedokáži tipnout. Bude to určitě v milionech eur za sezonu i v tom nejslabším týmu. Přesné číslo se neodvažuji říci. Já jel Formuli 1 před deseti lety a za tu dobu se toho hrozně moc změnilo. V průběhu let se zakázalo testování, je povoleno jen osm motorů na sezonu pro jeden vůz a limitován je i počet převodovek. Federace se snaží závody zlevnit, ale přesné číslo, které vám zaručí účast se neodvážím říct.

Teď máte za sebou vánoční svátky. Jak jste si je užil?

Štědrý večer a První svátek vánoční jsem strávil v Liberci a hne další den jsem jel na Moravu. Takhle nějak to mám rozdělené. Pak jsem se vydal lyžovat do Tater, takže jsem se i o svátcích věnoval trošku sportu.

Připravujete se na novou sezonu?

Ano, teď se připravuji na první závod, který je v plánu už za týden. Jde o čtyřiadvacetihodinovku v Dubaji, která se jede mimo jakékoliv série. Bude to pro mě první závod letošní sezony.

Dal jste si do nového roku nějaké předsevzetí?

Vydržet. Asi bych chtěl dělat věci správě jako doposud a být pořád rychlý a možná ještě rychlejší.