Přestože se na startu 12. ročníku Thermica rally Lužické hory sešli čtyři předchozí absolutní vítězové (Kožmín, Berger, Trněný a Sýkora), radovali se z prvenství Jaroslav Orsák s Karlem Vajíkem na voze Mitsubishi. Vyhráli sice pouze úvodní nejdelší erzetu z celkových sedmi, ale podali nejvyrovnanější výkon.

Osm vteřin ztratili na vítěze Peták s Joskou a o pouhých 1,4 sekundy za nimi dojeli po skvělém výkonu a po více jak roční odmlce Jan Štěpánek s Markem Omelkou na osm let staré Škodě Octavia WRC. Ti navíc vyhráli nejvíce rychlostních zkoušek – celkem čtyři. Prvních pět posádek dojelo ve třiceti vteřinách.

Bojovalo se na krásných technických, ale nesmírně náročných tratích, které z bojů předčasně vyřadily i adepty na nejvyšší příčky – Karla Trněného (Fabia WRC), Josefa i Martina Semeráda, Pavla Valouška, v polovině soutěže i Jana Sýkoru (všichni Mitsubishi).

Z původně odstartovaných 128 dvojic dojelo na cílovou rampu osmdesát šest. Pěkné výkony podávaly i regionální posádky. Jedenadvacáté místo absolutně a první v kategorii S1 získali Václav Donát s Jiřím Hovorkou s Octávií Kit Car, když například na erzetě v Jasné Góře zajeli skvělý devátý čas absolutně. Aleš Dlouhý s Davidem Martáskem skončili na 22. místě. K šestadvacáté příčce dovedl ve voze Mitsubishi Josef Král Jaroslava Hejzlara, který si na nový silný vůz teprve zvykal. Petr Donát s Jiřím Skořepou dojeli dvaačtyřicátí.

Václavík s Hájkem obsadili stříbrnou pozici v kategorii SA 1, třetí zde byli Ciller s Pernou. Smůlu měli pouze domácí Jan Halala s Daliborem Štěpánem, kteří měli poruchu spojky už na úvodní erzetě, s obrovským úsilím jezdec závadu odstranil a pokračovali s velkou časovou ztrátou bez možnosti úspěchu. Nadšeně povzbuzováni diváky pak zajížděli s vozem Ford Focus velmi dobré časy okolo třicáté pozice.

Hrádecká soutěž zažila také dvě české soutěžní premiéry. Pech s Uhlem odstartovali s vozem Mitsubishi na plynový pohon, Macek s Pilným představili poprvé na evropské půdě Toyotu Corollu S2000.

Pokud se o Lužičkách tradovalo, že je to pohodová soutěž, tak letos to platilo dvojnásob. Skvělé sportovní výkony posádek, ukáznění diváci, prakticky žádné havárie, připravenost pořadatelů a krásné počasí. Druhá soutěž MČR ve sprintrally se odehraje koncem května v okolí Telče.

Absolutní pořadí Thermica rally Lužické hory 2009: 1. Orsák – Vajík – Mitsubishi Lancer Evo IX - 0:41:34,1, 2. Peták – Joska – Peugeot 207 S2000 – 0:41:42,4, 3. Štěpánek – Omelka – Škoda Octavia WRC – 0:41:43, 4. Pech – Uhel – Mitsubishi Lancer Evo IX – 0:42:03,7, 5. Jan Černý – Pavel Kohout – Subaru Impreza STI – 0:42:05, 5.
Absolutní pořadí 1. soutěže mezinárodního Lausitz Cupu: 1. Mifka – Plachý – Mitsubishi Lancer Evo IX, 2. Tošovský – Gross – Peugeot 207 S2000,   3. Abramowski – Gerger – Mitsubishi Lancer Evo IX, 4. Donát – Hovorka – Škoda Octavia Kit Car.
Absolutní pořadí K4 Poháru ČR v rally: 1. Dohnal – Blažek – Mitsubishi, 2. Růžička – Jurčík – Subaru, 3. Hendrich – Hendrich – Mitsubishi.

(pv)