VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pabiška: Jedu dělat čest své značce a týmu

Liberec - Zkušený motocyklový závodník z Liberce David Pabiška pojede slavnou dakarskou rallye už poosmé. V nadcházejícím závodu, který začne 5. ledna v argentinském Rosariu, se vrací do starých kolejí a pojede znovu za tým SP Moto, za který jel v roce 2007 poprvé.

1.1.2014
SDÍLEJ:

DAVID PABIŠKA, motocyklový závodník.Foto: Deník/Martin Sidorják

Liberecký deník ho vyzpovídal v závěrečné fázi jeho přípravy na tento závod. A Pabiška se pěkně rozpovídal.

V nové sezóně jste změnil stáj. Z KM Racing jste přestoupil do SP Moto. S přestupem se změnila i motorka. Z yamahy jste přesedlal na KTM. Jaká je to pro vás celková změna?

Především je důležité říci, že SP Moto je tu historicky dříve než KM Racing. Když jsem poprvé startoval na Dakaru v roce 2007, tak to bylo právě za SP Moto, takže takový návrat do starých kolejí. Je to taková moje osobní firma, za kterou závodím i během sezóny. A motorka? Změna je taková, že do nynější doby yamaha není motorka, která by se vyráběla ve fabrice. Když jsem chtěl jet na yamaze, tak jsem si ji musel sám postavit. Musel jsem si koupit speciální dakarský kyt od jakékoliv španělské či francouzské firmy, které se tím zabývají. Následně jsme museli složitou procedurou klasickou motorku typu WR, což je klasické enduro se vším všudy, s blinkry atd., přestavět na ten dakarský speciál. Tím samozřejmě vzniká časová problematika. Oproti tomu fabrická KTM je jen o něco málo dražší, ale je přímo postavená a vyvinutá pro dakarskou rallye. Je rovnou naladěná na její podmínky. Řekli jsme si, že nemáme čas ani prostor pro to, abychom si mohli vyvíjet svoje motocykly. Byť je yamaha kvalitní, není dělaná pro Dakar. U té KTM je navíc možnost servisu, tudíž mi odpadly mnohé starosti s nakládáním náhradních dílů do kamionu. Je to prostě jediná značka tvořená pro tenhle závod.

Kolik lidí bude tvořit váš servisní tým? Bude v něm figurovat i váš bratr?

Bratr zůstává v KM Racingu, takže ho mít v týmu nebudu. Chtěl bych zdůraznit, že s kluky z bývalého týmu i s těmi ostatními jsme přátelé. A tak si myslím, že by to mělo být. Můj tým se bude skládat asi z deseti lidí, kteří se mi samozřejmě budou starat o fotografie, o facebookový profil, abychom se dostali do povědomí. Jako mechanik se mnou jede Michael Kroupa, který se mnou jel už v roce 2009, takže také ostřílený matador. Jinak to celé bude pod vedením Ervína Krajčoviče, který má zkušenosti z motokrosu a hlavně s profesionálním vedením, což je vlastně taková alfa a omega toho našeho týmu. Pak se mnou jede slovenský kolega Štefan Svitko. Tomu bych měl do budoucích let dělat najížďáka, ale letos ještě každý jedeme za sebe.

Můžete blíže specifikovat pojem najížďák?

Najíždák znamená to, že prostě v případě problému té týmové jedničky ho budu doplňovat. Budu mu poskytovat náhradní díly a tak dále. Pakliže bych ho dojel a on kulhal na špatném zadním kole, tak bych mu dal to svoje a já už bych jen dojel na tom špatném kole a byla už by jen má starost, jak bych to dostal do cíle. Ale jak říkám, letos ještě každý jedeme zvlášť.

Kdy budete posílat svůj stroj na závody?

Už je posláno. Bylo to dvaadvacátého listopadu. Hodili jsme to na přejímky, které proběhly v Leaveru. Přejímky jsou vlastně kontroly. Takže všechno od motorky, techniky, novinářského auta už je tam.

Jak probíhala vaše příprava? Byla nějaká speciální?

Příprava mi probíhala pořád až do konce roku. Po Vánocích jsem už jen lehce ladil formu, nicméně předtím jsem byl pořád v plném zápřahu a rozdíl je v tom, že jsem ji letos měl o měsíc déle. Jel jsem vlastně čtyři měsíce v kuse, přičemž v posledních dvou měsících jsem trénoval dvakrát až třikrát denně, takže to oproti minulým rokům byla o něco větší dřina.

A jak konkrétně vypadá taková příprava na Rallye Dakar? A kde?

Tak samozřejmě je to o posilovně, ale pozor, nesmíme si to představit jen jako posilování s činkami. Normálně probíhaly krossfetové tréninky, které byly zaměřeny na maximální tepovou frekvenci. K tomu jsem přidával běhání, volnočasové aktivity v tělocvičně, fotbal a můj oblíbený lední hokej. A konkrétně jsem se připravoval u svého osobního trenéra Zdeňka Fišera v jeho fitness centru.

Liší se nějak příprava závodníků kamionů od motorkářů? Máte s tím zkušenosti, tak byste to mohl posoudit…

Ta příprava je jiná. Závodit v kamionu je ohromně náročné. Jak říká Josef Kalina, tak je to takové ničení lidské schránky absolvovat tenhle závod, ale motorka a kamion, to je dle mého názoru něco jako profi a amatér. Kluci velmi dřou, ale pokud by se to mělo srovnávat, tak asi nebudou mít takové problémy s fyzičkou. Ty požadavky jsou prostě jiné…

Vyhrajete?

(smích) Tak na tuhle otázku každoročně nerad odpovídám. Nerad bych to nějakým způsobem zasmolil. K tomu dakarskému bohovi musí mít člověk určitou pokoru. Samozřejmě se tam nejedu jen tak fotit a mám nějaké ambice a cíle, ale nemůžu říci, že vyhraju. Jedu dělat čest své značce a svému týmu.

Jak se cítíte před samotným závodem?

Co se týče toho stresu, tak my do poslední chvíle zajišťujeme finance, tiskneme plakáty, oblečení. Bohužel v nynější době je to potřeba. A jinak na startu je to jak se říká, konec jednoho závodu a začátek druhého.

Narazil jste na finanční stránku. Jak se v dnešní době shánějí sponzoři?

Je to těžké, co si budeme povídat. Naštěstí mi ale pomáhá naše značka a také už i moje jméno a určitá má historie. Také je výhoda, že jsem obklopen přáteli, kteří mi v tom pomáhají. Například obrovský dík patří generálnímu partneru, panu Jaroslavu Cvechovi, který je se mou už od roku 2007 a vždy se mi snaží pomoci se vším, co je potřeba. Chce to mít kolem sebe ty pravé srdcaře. Jinak do toho dost samozřejmě dávám i já sám osobně.

Jak jste trávil vánoční svátky a kdy odjíždíte do Rosairia?

Tak svátky jsem strávil především se svými dětmi, které v poslední době zas tolik nevídám, chtěl jsem si trochu odpočinout, ale zároveň jsem se stále musel připravovat. Odlétáme 31. prosince na Silvestra, jen jezdci a mechanici. Vyložíme tam z lodi náklad a pak už bude jen poslední fáze přípravy a pátého ledna to začne…

Autor: Redakce

1.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Výstava Metznerbund v Oblastní galerii.
9

Metznerbund v Oblastní galerii překvapuje porcí pestrého umění českých Němců

JAKUB ROSSMANN Narodil se 16. října v liberecké porodnici mamince Michaele Hesové z Liberce. Vážil 3,81 kg a měřil 52 cm.
8

Hlasujte pro nejhezčí miminko 42. týdne roku 2017

Kraj ušetřil na veřejných zakázkách miliony

Liberec – Od začátku letošního roku do konce září Liberecký kraj vyhodnotil celkem 135 veřejných zakázek za předpokládanou hodnotu 827.497.297 Kč.

Byl to dříč, vzpomíná na atleta Karla Koláře jeho trenér Vladimír Zelin

Úspěšný, nedávno zesnulý, jablonecký atlet, Karel Kolář, strávil nejdelší a také nejúspěšnější sportovní období v jablonecké TJ Liaz. Tam jej v letech 1977 až 1982 trénoval Vladimír Zelinka.

ON-LINE: Odvolili političtí lídři, hokejista i 103letá Českolipanka Anna Hejná

Liberecký kraj /FOTOGALERIE/ – Ve 14.00 hodin se otevřely dveře 583 volebních místností v kraji. Po čtyřech letech opět mohou plnoletí občané ČR volit své zástupce v Parlamentu ČR. Bojuje se o 8 poslaneckých míst v Libereckém kraji. 

Derby mělo říz! Liberec obrat dokonal v nájezdech, Litvínov nasadil posily

Litvínov – Osmý pokus libereckým vicemistrům vyšel a konečně slaví první venkovní výhru v sezoně. Dočkal se v jednom ze šlágrů 15. extraligového kola v Litvínově, kde díky trefě Michala Bulíře vyhrál 3:2 po samostatných nájezdech. Bílí Tygři dvakrát prohrávali, avšak vždy dokázali srovnat krok a obrat nakonec v nájezdech dokonali.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení