Pětadvacetiletý Stanislav Mayer z Liberce se sportu věnuje již od dětství. Postupem času dosáhl výborných sportovních úspěchů v různých sportovních odvětvích. Sám sebe ale nalézá v paraglidingu. Největšího úspěchu prozatím dosáhl na hike and fly závodu X-Pyr 2014, kde obsadil čtvrté místo. Pravidelně se účastní paraglidingových přeletových závodů, kde obsazuje přední příčky v kategoriích Standard a Sport. Je také dvojnásobným mistrem republiky na přesnost přistání.

Nyní byli vybráni spolu s Petrem Kostrhunem jako jediní z Česka na světově proslulý závod Red Bull X-Alps 2015, což je nejtěžší závod světa. Jedná se o paraglidingový závod, ve kterém se musí 32 účastníků dostat přes celé Alpy na padáku nebo pěšky. Když doletí málo, musí trasu dohonit po svých! Takový pěško-letecký závod, což bude masakr. Samozřejmě se musí lépe létat než chodit.

Mayer se svým kamarádem Kostrhunem se loni zúčastnili X-Pyru, což je paraglidingový závod pro vícečlenné týmy, složené z pilota a jeho pozemního doprovodu. Jejich úkolem bylo přemístit se napříč Pyrenejemi během třináctidenního časového limitu z Biskajského zálivu na západní pobřeží Středozemního moře. Trasa měla sedm otočných bodů, které určují celkovou vzdálenost od startu do cíle na 437 km. Pilot může během závodu používat pro svůj pohyb pouze paraglidingový kluzák nebo vlastní nohy. Dále si musí nést během celého závodu na zádech paraglidingovou výbavu. Pozemní doprovod, tzv. supporteři, zajišťují závodníkovi veškerý servis, jako je přísun potravin, plánování trasy, předpovědi počasí, informace o soupeřích, atd.

To samé bude i na nadcházejícím Red Bull X-Alps, se začátkem 5. července, který má přívlastek nejtvrdšího adventure závodu na světě. Účastní se ho dvojčlenná družstva pilot a jeho doprovod. Trasa vede z rakouského Salzburgu přes několik otočných bodů až do cíle v Monaku. Celková vzdušná vzdálenost od startu do cíle se pohybuje, v závislosti na zvolených otočných bodech, kolem 1 000 km. Ve skutečnosti ale závodníci absolvují hodně přes tisíc kilometrů. Jediným povoleným dopravním prostředkem pilota je jen jeho paraglidingové křídlo a jeho nohy.

Ve dnech s využitelným počasím pro létání se snaží uletět za pomocí vzdušných proudů co největší vzdálenost. Ve dnech, kdy počasí létání nepřeje, je odkázaný jen na dlouhý a úmorný pochod. Doprovodné vozidlo zajišťuje pilotovi veškerý servis.

Aby závod byl regulérní, každý závodník má u sebe přístroj GPS, který pomocí mobilu neustále vysílá informace o jeho pohybu. To je důležité zejména pro bezpečnost závodníků, ale i velice atraktivní pro sledování online závodu na internetu.

Závod trvá podle povětrnostních podmínek a zvolené trasy přibližně 12 až 15 dní, maximálně však dvacet. Během závodu závodníci překonávají alpský masív a pohybují se na území několika států. Po dosažení cíle prvním závodníkem mají ostatní soupeři 48 hodin na to, aby se dostali do cíle. Poté je závod ukončen.

Mayerovy úspěchy

Lezení a vysokohorská turistika 2009 2013

2. místo v lokálních závodech v lezení na obtížnost. 1. místo v rychlostním lezení na soutěži EHD Doksy. Vytaženo více cest obtížnosti VIIc ve Skaláku a jiných pískovcových oblastech. Vytaženo více sportovních cest obtížnosti 7+.

Alpské výstupy na Matterhorn (za sněhových podmínek), Ortler (Severní stěna), Lomnický štít (Hokejka), Grossglockner, Elbrus a další vrcholy. Lezení ledopádů do obtížnosti 4-5.

Běžecké lyžování 2009 13

154. místo na Jizerské 50 v roce 2012. 

1. místo v závodě Stopou světového poháru v roce 2004.

Další podobné úspěchy (Zlatý cepín, Bieg Piastow).

Paragliding

MČR v přeletech kategorie Standart 2. místo. První jarní stovka 2013: přelet 144 km (osobní rekord). Paragliding WC Wassercupe v přesnosti přistání 22. místo. Paragliding Kathusha 2. místo. Paragliding Extreme Challange 2. místo.

Paragliding X-Pyr 4. místo.

Paragliding Slovak Open 3. místo

(kat. Sport). MČR v přesnosti přistání 2014. 1. místo MČR v přesnosti přistání 2015. 1. místo Letecký sportovec roku 2014.

PARAGLIDING. Je letecký sport podléhající zákonům o civilním letectví. K plachtění vzduchem se používá paraglidingové křídlo padákový kluzák. Startuje se z kopce rozběhem, nebo z roviny pomocí vlečného zařízení. Zkušený pilot může plachtit díky využití stoupavých vzdušných proudů. Stoupavé proudy mohou být „mechanické", když se proud vzduchu zdvihá o terénní překážku (svahování), nebo termické, když vzduch ohřátý od zemského povrchu stoupá vzhůru.

Závod začíná 2. července prologem závodu v rakouském Fuschlseebad. Ostrý start závodu X-alps 2015 startuje v neděli 5. července v 11.30 hodin na Mozartplatz v Salzburgu výběhem na vrchol Gaisberg. Dále pokračuje přes otočné body Dachstein, Kampenwand, Zugspitz, Brenta, St. Moritz, Matterhorn, Mont Blanc směrem do Monaka. Pohyb závodníků můžete sledovat on-line díky technice GPS na stránkách závodu www.redbullalps.com.

Organizační výbor Olympijských her 2020 v Japonsku projevil zájem zařadit paragliding do programu her. Mezinárodní letecká federace FAI předala organizátorům veškeré podklady a přislíbila zajistit koordinaci a součinnost při organizaci této soutěže. Konkrétně by se v Tokiu utkali paraglidisté z celého světa v cross country a v přesnosti přistání. Rozhodnutí padne v září.