Zhruba čtyřletý Lojzík vdechne ve školce kostičku a zničehonic zkolabuje, nedýchá. Učitelka k němu přiběhne a mačká na mobilu tři číslice a to 155. Dispečerce se snaží ve stresu popsat, co se stalo. Ta ji uklidní a zeptá se na adresu. Do mateřské školy Sluníčko v libereckých Pavlovicích posílá ihned záchranku. Ta je na místě do osmi minut. Než se k dítěti dostane lékař, naviguje dispečerka učitelku, co má přesně dělat. Pavlovická mateřská škola Sluníčko se stala součástí cvičení dispečerek liberecké záchranky. Oživování si učitelky vyzkoušely na vlastní kůži.

„Potřebovali jsme úplné laiky, jen tak zjistíme, na čem se musí zapracovat a podobně," řekl vedoucí operačního střediska Petr Matějíčka.

Dispečerka je závislá pouze na informacích od člověka, kterého má na druhém konci telefonu.

„Během cvičení proto vše natáčíme na kameru a pak společně vyhodnotíme," zmínil Matějíčka.

Podle scénáře tedy učitelka, která má ve třídě zhruba deset dětí, oživuje malé dítě podle instrukcí z dispečinku. Dává si telefon na hlasitý odposlech, ovšem nervy pracují, není se čemu divit, dítě nedýchá. Učitelka se třese, uvede špatné číslo popisné, později se opraví. I když má telefon na hlasitý odposlech, stále ho drží u ucha.

„Vezměte dítě, přehněte si ho přes koleno tak, aby vám bříškem leželo na stehně a klepněte ho přiměřeně pětkrát do zad, jestli kostička vypadne," navádí dispečerka učitelku.

Kostička vypadla, ale dítě pravděpodobně stále nedýchá.

„Cítíte, že by dítě dýchalo?," zeptá se dispečerka. „Asi jo, nejsem si jistá," odpoví učitelka Dagmar Vrzalová.

Dispečerka proto přesně s klidným a vlídným hlasem popíše, jak má chlapce položit a jak provádět masáž srdce, dokud na místo nedorazí lékař. „Musíte provézt sto stlačení za minutu a poté dva vdechy. Sanita je na cestě," upozorňuje dispečerka.

Pouhých osm minut se zdá být nekonečně dlouhých. Učitelka je vysílená a z telefonu slyší, jestli se může s někým na masáž srdce vystřídat. Dagmar Vrzalová se nevzdává a bojuje dál. To už se otvírají dveře a na místě je lékař. Chlapce si přebírá do péče.

„Myslím, že to všechno dispečerka říkala výborně. Je neskutečně těžké správně navigovat, když má na druhém konci někoho, kdo je rozechvělý, například já jsem řekla špatně hnedka adresu," řekla Dagmar Vrzalová, učitelka v mateřince a dodala: „Tak jsem tě Lozíku asi zachránili."Během cvičení se podařilo spojit tedy dvě věci. Učitelky si vyzkoušely, jak reagovat, když se něco podobného stane a dispečerky dostávají zpětnou vazbu. Nikdy nevíte, co se může stát.

„Například zrovna v úterý resuscitovali dítě v mateřské škole v Tanvaldu, šlo pravděpodobně o krvácení do mozku," řekl Petr Matějíčka. Dítě z Tanvaldu převezla záchranka na specializované pracoviště do Motola.