Asi se vracel po náročném pracovním dni unavený domů. Možná pořádně nejedl. Cukrovkář řidič dostal záchvat a zablokoval ulici v centru Liberce.

„V týdnu přijala Městská policie Liberec oznámení o vozidle, které stojí tak, že je neprůjezdná ulice Mlýnská v centru města. Hlídka na místě zjistila, že řidič se nachází ve vozidle," řekla mluvčí strážníků Daniela Bušková.

Řidič na první pohled působil jakoby byl pod vlivem alkoholu či omamných nebo psychotropních látek, ale z dechu nebyl alkohol cítit.

„Strážníci na místo ihned přivolali záchranku a policii. Zdravotníci na místě zjistili, že muž je cukrovkář a dostal hypoglykemický záchvat," dodala Bušková.

V naší společnosti se traduje, že diabetici patří coby řidiči mezi rizikové skupiny.

„Samozřejmě velice záleží na tom, jak vážná je choroba a do jaké míry jsou diabetici schopni kontrolovat své hypoglykémie," tvrdí lékař Petr Pragner.

Diabetik řidič musí být vždy připraven, že mu nebude dobře.

„Měli by mít vždy v zásobě nějaké uhlohydráty. Před každou jízdou by si měli měřit hladinu krevního cukru, hlavně před cestami, které nejsou běžnou součástí denního režimu a před dlouhými cestami," řekl lékař Petr Pragner.

Lidé, kteří nepoznají příznaky hypoglykémie by měli jezdit co nejméně a pokud možno krátké trasy či v doprovodu jiného řidiče. Při jízdě by si měl řidič kontrolovat hladinu krevního cukru alespoň jednou za dvě hodiny.

Je sporné, zda je riziko nehody u člověka trpící cukrovkou vyšší než u zdravého řidiče. Většina výzkumů totiž nenašla žádný rozdíl. Zde se nabízí zdůvodnění: diabetici znají rizika spojené s dopravou a snaží se jich vyvarovat. „U asi čtyřiceti procent diabetiků, závislých na inzulínu, se přesto objeví během jízdy hypoglykémie a kolem dvaceti procent cukrovkářů způsobí kvůli hypoglykémii dopravní nehodu," dodal lékař.

Jestli je diabetik schopný nadále řídit auto, záleží na uvážení samotného pacienta a lékaře. „Podle vyhlášky musí lékař posoudit několik faktorů. Například jestli má pacient záchvaty a jak časté nebo jestli je to řidič z povolání nebo běžný řidič. Ty podmínky se pak samozřejmě liší. Z praxe ale vím, že ti cukrovkáři, kteří mají záchvaty, se sami bojí řídit, takže do toho auta vůbec nevlezou, ale řidičské oprávnění nadále mají," uvedl Pragner.

Hlavními důvody nehod způsobených hypoglykémií řidiče bývá převážně vynechání svačiny, tělesná námaha nebo vysoká dávka inzulínu, ale i vyšší množství alkoholu.

Dalšími důvody je například zvracení nebo průjem. Dokonce více než polovina řidičů trpících cukrovkou si v autě nezajistí zásoby uhlohydrátů.

Jak snížit rizika dopravní nehody

Před řízením si změřte glykémii. V úložném prostoru u sedadla řidiče si trvale nechávejte uložené glukózové tablety. Jestliže nejste schopni stoprocentně rozpoznat blížící se hypoglykémii, měli by jste si hodnoty měřit před každým usednutím za volant.

Jestliže jste se svou nemocí sžití a hypoglykémie rozpoznáte, toto opatření by jste neměli vynechat před dlouhou jízdou a také v případě, že za sebou máte nějakou namáhavou činnost a řídit se teprve chystáte.

Diabetes zhoršuje zrak.

Dále je třeba mít na paměti, že diabetes může vést k postupnému zhoršení vašeho zraku. Proto by řídící diabetici neměli vynechávat pravidelné kontroly u očního lékaře. Na řízení si berte pohodlnou a netlačící obuv.

Ovšem podle nových zjištění, diabetici nezpůsobují více dopravních nehod než řidiči zdraví. Podle výzkumů dokonce diabetici závislí na inzulínu mají na kontě podprůměrný počet dopravních nehod.

Zdroj: diabeticizavolantem.cz