„Ve výšce osmnácti a půl metru jsme shodili novou Škodu Rapid. Celé to mělo simulovat pád auta z mostu, který si objednal výrobce, aby zjistil, jakým způsobem bude vozidlo zdeformováno," řekl pilot letecké záchranné služby Daniel Tuček.

Kromě toho si záchranáři ověřili také to, jak se pracuje s tak těžkým nákladem v podvěsu. „Vrtulník, který auto vynesl do vzduchu je ojedinělý tím, že unese více než samotný stroj váží," vysvětlil Tuček. Výsledek crash testu záchranáře překvapil. Než auto dopadlo na zem, karabina lana prorazila jeho okno. „To jasně ukázalo, že zavěšeného záchranáře nemůžeme odepnout dříve, než bude v určité výšce, abychom ho neohrozili," řekl ředitel záchranné služby a navigátor Stanislav Mackovík.

Zároveň s tím, ale podotkl, že situace platí i zcela obráceně a je důležitá pro záchranáře pracující v podvěsu. „Jakmile by se samotný záchranář odepnul, karabina by mohla trefit vrtulník a způsobit tak jeho pád," dodal Mackovík.

Tyto zkušenosti během crash testu zužitkují záchranáři při dopravování materiálu vrtulníky do těžko přístupných míst. Třeba mezi skály, kam se sanita běžně nedostane.

VRTULNÍK VYNESL AUTO do osmnácti a půl metru, poté ho odhodil. Vše simulovalo pád z mostu.