Dokazuje to i smutný příklad nehody, která se stala právě v pátek odpoledne na sklonku července na silnici mezi Ústím a Děčínem. Dvě osobní vozidla se tam srazila s nákladním. Řidička jednoho z osobních aut čelní střet s kamionem nepřežila.

Právě v pátek, kdy končí pracovní týden, se lidé snaží dohonit, co nestihli. Další pospíchají odpoledne rychle domů, protože je čeká víkend. Na silnici vyjíždějí také sváteční řidiči na víkendové nákupy a na cestu za přáteli či příbuznými.

Od začátku letošního roku utrpěly v obou krajích při dopravní nehodě zranění téměř dva a půl tisíce lidí. Čtyři desítky osob na silnicích zemřely. Vůbec nejrizikovější skupinou jsou řidiči osobních automobilů, kterých po silnicích jezdí nejvíce. Řidiči také při nehodách utrpí nejvíce zdravotních následků.

Podobně jsou na tom také spolujezdci. Překvapivě na třetím místě v počtu účastníků nehod jsou neviditelní řidiči, kteří od nehody ujeli. V Ústeckém kraji dopravní policisté takových případů evidují téměř 800 a v Libereckém přes 400.

LEHKOMYSLNÉ MLÁDÍ

Praxe ukazuje, že nejrizikovější skupinou jsou mladí řidiči. Svědčí o tom i letošní statistiky. Od ledna do konce srpna v Libereckém kraji nejvíce bourali řidiči ve věku od 20 do 30 let. V Ústeckém kraji se jedná o mladé od 20 do 25 let. Další ohroženou skupinou jsou spěchající řidiči ve věku od 40 do 45 let.

„Netrpělivost mládí vede k tomu, že riziko nehod je větší než u řidičů středního věku," říká ústecký dopravní psycholog Josef Seidlic, který dlouhodobě upozorňuje, že nejvíce riskují nejmladší řidiči, kteří nemají dostatek zkušeností s řízením vozidel.

„K mládí také patří, že je lehkomyslnější. Mladý řidič v drahém a rychlém autě má větší šanci, že skončí v nemocnici než starší a zkušenější řidiči," konstatuje Seidlic a dodává, že nejhorší je, že na nerozvážnost mladých řidičů doplácejí zpravidla nevinní chodci či řidiči, do kterých neopatrný řidič narazí.

Také denní doba hraje v počtu dopravních nehod roli. Podle policie se velké množství karambolů stane ve všední den mezi druhou a pátou hodinu odpoledne.

Zatímco v Libereckém kraji lidé nejvíce bourají mezi 14. a 18. hodinou, v Ústeckém kraji je to hlavně ve špičce mezi 14. a 16 hodinou.

ČAS ALKOHOLU

Počínaje osmnáctou hodinou začíná vzrůstat počet nehod, které způsobí řidiči pod vlivem alkoholu. Psycholog Josef Seidlic však upozorňuje, že opilí řidiči se dopravních nehoddopouštějí prakticky 24 hodin denně.

„Zmíněná časová období jsou pouze časové úseky s největší frekvencí nehod způsobených pod vlivem alkoholu," říká psycholog.

„Například i ráno mezi 8. a 10. hodinou způsobilo letos nehody v Libereckém i Ústeckém kraji dohromady třicet opilých řidičů," dodává vedoucí dopravní policie Ústeckého kraje Jiří Ušák.