„Do konce uplynulého týdne jsme na Liberecku šetřili devět dopravních nehod na železničních přejezdech,“ informovala Deník mluvčí liberecké policie Vlasta Suchánková. Poslední z havárií na železniční trati za sebou zanechala dva zraněné. Policisté k ní vyjížděli v pondělí 17. srpna do Šimonovic na Liberecku.

Tam se riskování nevyplatilo jedenadvacetiletému řidiči Volkswagenu Sharan, který chtěl přejet železniční přejezd na Minkovické ulici i přes červeně blikající výstražné světlo. „Vjel na přejezd a když už se zdálo, že vše stihne, narazil do pravého zadního boku jeho auta přijíždějící vlak,“ popsala necelý týden starou dopravní nehodu tisková mluvčí liberecké policie Vlasta Suchánková.

Náraz vlaku odhodil Volkswagen na vůz stojící v protisměru. Jak řidič, tak řidička utrpěli při nehodě lehká zranění, se kterými byli převezeni do liberecké nemocnice. Nehoda, při které kromě zranění vznikla i čtvrtmilionová škoda, je zatím v šetření. „S největší pravděpodobností ji však zavinil mladý řidič, který nerespektoval výstražnou světelnou a zvukovou signalizaci a vjel na železniční přejezd v době, kdy jel vlak,“ doplnila Vlasta Suchánková.

Právě v takovýchto případech, kdy dojde k nehodě na železničním přejezdu, je pro svědky často těžké popsat operačním důstojníkům přesné místo, kde k havárii došlo. Nově tak vzniklo číslování, které by mělo práci záchranářům, policistům, ale také hasičům usnadnit. Nový systém je zatím ve fázi testování, ale už teď se dá využívat v praxi.

„Jedná se o seznam očíslovaných železničních přejezdů s kontakty na příslušné dispečinky a osoby oprávněné uzavřít provoz na určených tratích. Součástí záznamů je také zeměpisná délka a šířka daného železničního přejezdu,“ vysvětlil Martin Rybář z Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje.

Díky očíslování operátoři tísňových linek upřesní polohu, odkud volající oznamuje mimořádnou událost, a to zejména v případě, kdy ohlašovatel není schopen přesně určit místo, kde se nachází. „Stačí se jen podívat na značku označující železniční přejezd,“ popsal jednoduchost celého systému Martin Rybář.