Bezpečnost silničního provozu mapovala v třinácti krajských a 59 okresních městech naší republiky.

„Na místních komunikacích došlo sice k deseti vážným zraněním, nikdo však nebyl usmrcen. Oproti stejnému období loňského roku, kdy v Liberci následkem dopravní nehody zemřel jeden člověk a jedenáct jich bylo těžce zraněno, se jedná o mírné zlepšení," popsal Jan Marek z odboru komunikace České pojišťovny.

Mezi okresy vede Česká Lípa

Z okresních měst Libereckého kraje dopadla nejlépe Česká Lípa, která uzavírá první dvacítku nejbezpečnějších měst. Naopak nejnebezpečnějším okresním městem kraje jsou Semily.

V prvním pololetí loňského roku se řadily mezi jedenáct okresních měst s plným počtem bodů, nyní se však propadly až na 36. příčku.

Tabulka měst podle indexu bezpečnosti

1. Karlovy Vary
2. Olomouc
3. Liberec
4. Jihlava
5. Praha
6. Brno
7. Pardubice
8. Zlín
9. Ústí nad Labem
10. Hradec Králové
11. Plzeň
12. Ostrava
13. České Budějovice

ČP Index bezpečnosti vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při nehodách v silničním provozu, a to se zvláštním důrazem na nehody zaviněné nepřiměřenou rychlostí v zastavěné oblasti těchto měst, vztaženém k počtu obyvatel daných měst. „Tento index vychází ze statistik dopravních nehod Policie ČR a je konstruován tak, že vyšší hodnota znamená vyšší bezpečnost, tedy nižší relativní počet usmrcených a těžce zraněných.

V případě, že v některých městech nedošlo během sledovaného období k žádné takovéto události, je těmto městům přidělována maximální hodnota indexu 9999," vysvětlil mluvčí.

Krajská a okresní města jsou podle něj hodnocena v samostatném pořadí.

Nejbezpečněji je v Karlových Varech

V prvním pololetí 2012 dosáhly nejvyšší hodnoty ČP Indexu Karlovy Vary. V tamějších ulicích byly vážně zraněny čtyři osoby, ale nikdo nebyl usmrcen. „Loňský absolutní vítěz, Plzeň, se výrazně propadla a letos zatím patří mezi tři nejnebezpečnější krajská města," upozornil Marek.

Zatímco v průběhu celého roku 2011 zde následkem dopravních nehod došlo k jednomu úmrtí a třem těžkým zraněním, během prvních šesti měsíců roku 2012 už policisté zaznamenali dvě úmrtí a také devatenáct těžce zraněných.

Celkově nejnebezpečnějším krajským městem prvního pololetí se staly České Budějovice. Na necelých sto tisíc obyvatel zde připadlo 24 vážných zranění a jedno úmrtí.

Počet mrtvých vzrostl v krajích

Zatímco celkový počet úmrtí na silnicích meziročně klesl, v ulicích krajských měst tomu bohužel bylo naopak. Za první pololetí letošního roku zde zemřelo celkem 41 osob, což je o sedm lidí více než ve stejném období loňského roku. K nejvíce úmrtím v silničním provozu došlo opět v Praze (14 smrtelných zranění) a Ostravě (13 smrtelných zranění).

V kategorii okresních měst se v prvním pololetí 2012 pyšní čistým štítem bez vážné dopravní nehody devět měst: Beroun, Nymburk, Domažlice, Cheb, Louny, Rychnov nad Kněžnou, Třebíč, Bruntál a Jeseník.

Jde však o meziroční pokles, protože ve stejném období loňského roku dosáhlo na plný počet bodů hned jedenáct okresních měst. Ani jedno z nich však bohužel v letošním pololetním žebříčku na prvních místech nefiguruje.

Okresní města méně usmrcených

Nejvíce si pohoršilo Uherské Hradiště, a to až na 54. místo. Velký pokrok v bezpečnosti silničního provozu naopak zaznamenaly především Domažlice, které v loňském prvním pololetí skončily s jedním úmrtím a dvěma těžkými zraněními na posledním místě.

Celkový počet usmrcených v ulicích okresních měst meziročně poklesl ze čtrnácti na dvanáct osob.