Na dálnici se stala tragická dopravní nehoda. Hasičům i zdravotníkům v záchraně lidských životů brání protihlukové stěny. Místo je jimi sevřené. Jde o vteřiny. Přesně do takové situace se ve čtvrtek dostali záchranáři z Libereckého kraje ve Stráži pod Ralskem, kde specializovaná firma různé protihlukové stěny z nových materiálů záměrně postavila, aby otestovala jejich průchodnost.

V současné době jsou české silnice obehnány převážně železobetonovými stěnami. „Železobetonový panel nepřekonali hasiči při prvním testování v roce 2011 ani pomocí speciálních rozbrušovacích kotoučů nebo bouracího kladiva. Jedinou možností bylo betonovou stěnu rozebrat pomocí jeřábů," řekl odborník Lukáš Horn. Dodal, že takový postup je navíc časově velice náročný a při záchraně lidských životů naprosto nevyhovující.

Firmy proto přicházejí s novinkami. Ve čtvrtek se ve Stráži pod Ralskem podrobily destrukčním testům hliníkové, jednostranně vysoce pohltivé panely ALUMERO, oboustranně vysoce pohltivé panely PLANTA ALUFERA a transparentní odrazivé panely s výplní PLEXIGLAS SOUNSTOP XT, v hliníkových rámech.

Nekompromisní testy

Jako první byla podrobena destrukčním testům výplň z hliníku doplněná uvnitř o minerální vatu. Zprvu na ni hasiči zkoušeli motorovou pilu kotoučovou a páčidlo Hooligan, ale tento postup byl poměrně zdlouhavý. „Doslova revolučním řešením bylo použití řetězové motorové pily, kterou se dostali na druhou stranu za neuvěřitelných 30 sekund! Za nimi zbyl vyříznutý otvor velikosti 1,5 x 2 metry, který byl dostatečný i pro průchod záchranářů s nosítky," popsala mluvčí Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje Zdeňka Štrauchová.

Ve druhém případě se hasiči zkoušeli dostat přes ocelovohliníkovou protihlukovou stěnu, která byla navíc doplněná o dvě kari sítě a dvě vrstvy minerální vaty. „Zde na průchod použili motorovou pilu kotoučovou s řezným kotoučem na železo a pákové nůžky. Na druhé straně byli za 3 minuty a 7 sekund," uvedla Štrauchová.

Jako poslední testovali liberečtí profesionální hasiči transparentní stěnu z plexiskla v hliníkových rámech. Ideálním pomocníkem pro tento případ byla motorová pila kotoučová s řezným kotoučem Rescue a prostup jim trval 1 minutu a 30 sekund.

Na Liberecku na nové protihlukové stěny narazíte zatím pouze v Ostašově u viaduktu. „Jsou zde kombinované dvě stěny, hliníková a transparentní," sdělil Deníku Lukáš Horn z firmy TITAN-MULTIPLAST s.r.o.

Protihlukové stěny byly v Libereckém kraji testovány úplně poprvé. Podle mluvčí hasičů to byla pro hasiče samotné velmi přínosná zkušenost. „Mohli si ověřit nejen funkčnost svého vybavení, ale také zkoušet různé techniky," doplnila Štrauchová.

Bezpečnost na prvním místě

Z testování průchodnosti protihlukových stěn jasně vyplynulo, že kromě akustických a estetických parametrů, je potřeba při stavbě protihlukových stěn do budoucna zohlednit i další hledisko, a to bezpečnostní.

„Z pohledu složek IZS je hledisko průchodnosti protihlukovou stěnou při dopravních nehodách na silnicích a železničních koridorech důležitým aspektem," uzavřela tisková mluvčí.