Od začátku roku do konce února policisté evidují v Libereckém kraji jednu dopravní nehodu cyklisty s jedním lehkým zraněním. Cyklista měl v sobě alkohol, když došlo k nehodě.

Pokud účastník dopravní nehody má v sobě alkohol a řídí dopravní prostředek, což je i jízdní kolo, znamená to pro dotyčného problém, i když nehodu nezavinil.

V daleko větším Ústeckém kraji policisté evidovali pětici karambolů na jízdním kole. Dva z pětice cyklistů při dopravní nehodě šlapali do pedálů pod vlivem alkoholu. Tři lidé byli zraněni.

Zajímavá statistika

Loni v Ústeckém kraji policie evidovala 102 dopravních nehod s účastí cyklistů, 16 z nich bylo pod vlivem alkoholu. Jeden člověk přitom zemřel, 18 bylo těžce a 59 lehce zraněno.

V Libereckém kraji, který je daleko hornatější, za celý loňský rok policisté evidovali 176 dopravních nehod cyklistů a 49 z nich bylo pod vlivem alkoholu. Dva lidé jedoucí na kole v Libereckém kraji zemřeli, 11 bylo těžce a 157 lehce zraněno. Ještě o rok dříve, v roce 2010, v Libereckém kraji policie zaznamenala 84 dopravních nehod cyklistů: 4 zemřeli, 15 bylo těžce a 61 lehce zraněno. Pod vlivem alkoholu bylo 27 cyklistů.

V Ústeckém kraji v roce 2010 zemřeli také 4 cyklisté při 84 nehodách. Dalších 9 bylo těžce a 45 lehce zraněno. Alkohol mělo v sobě v době nehody jenom 11 cyklistů.

Co z toho vyplývá?

Pravou povahu řidičů vozidel vystihuje spíše osud cyklistů, než osud řidičů automobilů či jednostopých vozidel zvaných motocykl.

Cyklistů je více než motorkářů a o něco méně než řidičů automobilů. Kolo je dostupnější, všestrannější, kdykoliv uchopitelné, protože k rozjetí jízdního kola není třeba řidičský průkaz ani benzin.

Z osudů cyklistů vyplývá, že lidé riskují, berou na lehkou váhu, že žijí. V Libereckém kraji je evidováno více dopravních nehod, kdy účastníkem je člověk na kole pod vlivem alkoholu. Je to především proto, že lidé používají kolo ke krátkým cestám, takříkajíc za roh, kdy si lidé myslí, že se „nám nic nemůže stát.“

V Ústeckém kraji je více oblastí vhodných pro jízdní kola jako dopravní prostředky v nížinách.

Nelze se divit tomu, že v tomto kraji bylo daleko méně cyklistů pod vlivem alkoholu, protože cyklisté si uvědomovali, že jedou na větší vzdálenost a musí být opatrnější.

Šance v opatrnosti

O celkovém počtu dopravních nehod cyklistů bude rozhodovat i letos do značné míry jejich opatrnost.

Bohužel, i přes maximální opatrnost nemohou jezdci šlapající do pedálů vyloučit, že se stane něco podobného tomu, co zažil cyklista, který byl minulý týden s vážným zraněním nohy převezen do liberecké nemocnice. Během pátečního dopoledne cyklistu srazil nákladní automobil v ulici Volgogradská v Liberci. Náklaďák cyklistu nejen srazil, ale potom mu ještě přejel nohu. Cyklista byl převezen na traumatologické oddělení.