Na začátek bych rád vysvětlil potřebnost celého úvěrového rámce. Poskytovatel dotace (EU prostřednictvím Regionální Rady) pošle peníze Městu až tehdy, kdy Město prokazatelně zaplatí dodavateli stavebních a jiných prací, kdy Město zpracuje žádost o dotaci a atd … Časový rozdíl mezi naším zaplacením a přijetím dotace je 4 až 6 měsíců. Tato pravidla byla jasně daná od samého počátku a platí pro všechny projekty financované Evropskou unií. Toto financovat z běžného rozpočtu prakticky nelze. Naše Město už stejný rámec používá, ten stávající definitivně končí v červenci roku 2013. Proto na něj musíme navázat principiálně stejným nástrojem.
Již od února 2012 jsme se snažili nalézt novou banku, schopnou a ochotnou financovat tento typ úvěrového rámce. Vypsali jsmeotevřené, nadlimitnívýběrové řízení se všemi zákonnými parametry (centrální adresa, úřední desky, veřejný portál atd.) Bohužel jsme nedostali žádnou nabídku mj. i proto, že jsme požadovali tento úvěr bez zajištění nemovitostí. Sdělení bank bylo jednoduché Liberec má velký dluhopis, bojíme se zajistěte to.
Vypsali jsme tedy další výběrové řízení, kde jsme připustili možnost zajištění nemovitostí. O negativní podmínce dluhopisu jsou všichni znalí aktéři dobře zpraveni, jediný majetek schopný zástavy je majetek městských společností. V rámci tohoto druhého výběrového řízení nepřišla žádná hodnotitelná nabídka. Mimo VŘ se přihlásila jedna malá, významná, privátní banka s tím, že bude toto financovat směnečným programem. Složená úroková sazba ale nebyla zrovna nízká. O tomto rozhodovalo Zastupitelstvo města v srpnu 2012, kdy jsme se rozhodli vypsat další kolo řádného výběrového řízení mj. i proto, že jedna rakouská banka avizovala ochotu se účastnit soutěže a závazně prezentovala rekordně nízké sazby, až na úrovni 2 % p.a.. Vypsali jsme proto tedy soutěž. Tato banka ale odstoupila ze soutěže po nekorektní reportáži ČT o vracení 80 milionů korun z dotací EU naším Dopravním podnikem. Přestože se nakonec ukázalo, že Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou nic vracet nemusí, rakouští bankéři se už nevrátili. Soutěž skončila polovičním úspěchem, kdy přišla nabídka od na trhu nové, britské Equa Bank a.s..
Bohužel, když přijde jen jedna nabídka, je to podle nového zákona problém a celá soutěž se nemohla vyhodnotit. Změněná soutěž se tedy musela opakovat s nakonec kladným výsledkem. Úrok není tak skvělý jako od rakouské banky, nicméně je významně nižší než nabídky směnky.
Vím, že tento výčet byl únavný, ale považoval jsem za nutné jej popsat, abych uvedl některé nepravdy citované v předešlých článcích. Zcela odpovědně říkám, že jsme se transparentně snažili najít vhodný finanční dům, jednali jsme s desítkami partnerů, od malých zprostředkovatelů, soukromých finančníků, až po zahraniční obry. Myslet si, že v této době někdo půjčí levně a bez zajištění, je fata morgána lidí, kteří s tím nemají pražádnou zkušenost.
Na závěr uklidnění. Protože je čerpání tohoto úvěru striktně vázáno pouze a jen na zastupitelstvem i poskytovatelem dotace schválené projekty, protože je tak vyloučeno použití těchto peněz na cokoli jiného a protože je samotná výše úvěru cca 12 % základních ročních příjmů Města, je ztráta arény prakticky vyloučena. To bychom z dotačních peněz nesměli dostat zpět ani korunu a zároveň museli přijít o všechny státní příjmy. To je jednoduše řečeno, nepředstavitelné.
Jiří Šolc, náměstek primátorky pro ekonomiku a systémovou integraci úřadu