Na rozdíl od jiných českých filmů, kde se objevují queer postavy, přistupuje ke stejnopohlavní lásce a jejímu znázornění bez stigmatizace a soudů. Vztah Mikoláška a jeho asistenta Františka je ve filmu prezentován nadmíru otevřeně, nevyhýbá se, jak bývá zvykem v české kinematografii, ani znázornění tělesného aspektu lásky dvou lidí stejného pohlaví, nesoudí je skrze další postavy a ani je nestigmatizuje skrze všeobecné předsudky.

Režisérka Agnieszka Holland se chopila látky zodpovědně, s citem a pochopením. Sama pomáhá LGBT komunitě v Polsku i Čechách a téma je jí blízké, protože její dcera žije v partnerském vztahu se ženou.Čeští gayové tak mají poprvé možnost vidět na filmovém plátně postavy, se kterými se mohou identifikovat, poprvé vidí lásku dvou mužů, tak jak ji třeba sami prožívají nebo prožívali.

Progresivnost filmového vztahu Šarlatána spočívá hlavně v tom, že se jeho láska k asistentovi neschovává za symboly, ale hrdě ukazuje, jak může soužití dvou mužů vypadat. To by mělo být standardem. Že tomu tak není, je dobře patrné, z dotazů novinářů na hlavní představitele, ve kterých se ukazuje, jak zpátečnicky o gay vztazích sami přemýšlejí.

Ilustrační foto.
Zloděje překvapili v Liberci majitelé domu i náhlá potřeba toalety