Tento článek poškozuje všechny malé autobusové dopravce a lobuje ve prospěch velkých dopravců, jako je například ČSAD Semily.Vladimír Richter, radní Libereckého kraje pro oblast dopravy, uvádí shodně s Tomášem Roubíčkem, generálním ředitelem ČSAD Semily, že malí dopravci používají přestárlé autobusy a nedodržují bezpečnostní předpisy.

Neuvádí se zde však, že i ČSAD Semily nemá všechny autobusy pouze nové a ve svém vozovém parku má třeba i starší autobusy než leckterý malý dopravce. Tvrzení, že nižší cena, než za jakou jezdí velké firmy, zákonitě znamená horší kvalitu, je už úplně scestné.

To, co je pro ně výhodné, dokáží nejlépe posoudit sami cestující. Je to stejné jako kdyby někdo tvrdil „nakupujte jen drahé zboží, protože vysoká cena je zárukou kvality“.

Naopak je pro mne zarážející, když dopravce jako je ČSAD Semily provozuje veřejnou linkovou dopravu, na kterou čerpá státní dotaci poskytnutou Libereckým krajem a zároveň na tu samou linku si nechá připlácet od podniků (a to ne malou částkou), nedokáže jezdit alespoň za tu cenu, jako malý dopravce bez státních dotací. Za takové státní dotace, jaké má např.ČSAD Semily, není problém obnova vozového parku. Naproti tomu, malého dopravce, který žádné dotace nepožaduje, má Krajský úřad snahu na popud ČSAD zlikvidovat.

Toto ale není rovnocenná hospodářská soutěž, pane Richter. Je také zarážející, že dopravce, který požaduje státní dotace z důvodu finanční ztráty na provozovaných veřejných linkách, má dostatek finančních prostředků na sponzorování akcí Libereckého kraje a odkupování dalších dopravních firem (fy VETT a Severočeská dopravní), ale na snížení jízdného nemá.

Problém bezpečné dopravy do zaměstnání vidím v dojíždění do zaměstnání osobními vozidly. Velká část zaměstnanců si pořizuje staré vozidlo – pouze na ježdění do práce, a pak často po namáhavé noční směně řídí auto naplněné spoluzaměstnanci, kteří přispívají na benzín.

Jak chcete tady uspět p.Richter s vysokými cenami? Proč lidé jezdí tímto způsobem do zaměstnání, když p.Roubíček tvrdí, jak kvalitní služby ČSAD Semily poskytuje, a přesto firmy hledají a oslovují jiné dopravce pro své zaměstnance. Jaký je zájem Krajského úřadu Libereckého kraje na vytvoření monopolního autobusového dopravce. Bude pak jednodušší jednání s takovým většinovým dodavatelem veřejné dopravy v kraji o podmínkách zabezpečení veřejných linek? Nepoučil Vás ani v nedávné minulosti problém Ústeckého kraje?

Nemněli by platit stejné podmínky pro všechny dopravce bez ohledu na velikost, a to ze zákona, a dopravce, který poskytuje nejlepší služby, ať si cestující vyberou sami.


Arpád S a m k o
 Semily