Projektová výuka průřezového tématu environmentální výchovy nebyla pro žáky snadná, protože měli ve 13 skupinách řešit globální problémy lidstva. Cílem projektu bylo žákům ukázat, jak je lidstvo propojeno s planetou Zemí a pokud ji ničíme, ničíme i sami sebe. Že dnes ničíme samu udržitelnost života, to je zjevné. Řada odborníků zastává názor, že už jsme překročili na Zemi hranici, ze které není návratu. V tom případě je jediná cesta důstojně stát na brzdě. Globální problémy jsou způsobeny celou řadou lokálních příčin, a tedy i zdánlivě malé drobné pozitivní změny v našem okolí mohou mít velký význam v globálním měřítku. Jen je potřeba o problémech vědět a začít je řešit. Proto se 13 učitelů snažilo v projektu ukázat nové generaci možnou cestu.

V úvodním dvouhodinovém bloku se žáci seznámili s termíny globalizace a globální problémy, pokusili se sestavit výčet globálních problémů, hledali jejich příčiny a vzájemné propojení, zamýšleli se nad následky, nebudou-li se globální problémy řešit. A rovněž se pokusili nalézt řešení. Všechny skupiny došly k závěru, že jedinou cestou pro lidstvo je čerpat z přírody jen tolik, kolik je schopna obnovit, tedy praktikovat tzv. udržitelný rozvoj. Žáci byli schopni pojmenovat hlavní příčiny globálních problémů především velký počet obyvatelů na Zemi, nadměrnou náročnost a spotřebu části lidské populace, touhu po zisku za každou cenu.

Ve druhém bloku projektového dne probíhala praktická činnost žáků. Každá ze 13 skupin řešila jiný globální problém problém války a míru, populační problém, potravinový problém, globální oteplování, skleníkový efekt, zvednutí hladin oceánů, znečištění ovzduší, úbytek (pra)lesů, nedostatek nezávadné vody, znečištění oceánů a nadměrný výlov ryb, problém absolutní chudoby, problém šíření epidemií, problém drogových závislostí, nadměrnou automobilovou dopravu. Úkolem žáků bylo vytvořit prezentace o zadaném problému. Žáci 5. tříd malovali současný stav problému, žáci 6.tříd stav za 100 let, pokud se problém nebude řešit. Společně pak žáci vytvořili plakát k problému. Žáci 7. a 8.tříd vytvářeli trojrozměrný model z různých materiálů, kterým chtěli upozornit na naléhavost řešení problému. A žáci 9.tříd vytvářeli powerpointové prezentace ke globálnímu problému. Do projektu byli zapojeni i rodiče, kteří byli svými dětmi vyzpovídáni, co si o globálních problémech lidstva myslí. Všechny práce žáků jsou vystaveny v prostorách školy a prezentace 9.tříd na webových stránkách školy. V závěrečném hodnocení projektu se shodli všichni účastníci, žáci i učitelé, že je velmi důležité o globálních problémech nejen mluvit, ale především každý se musí snažit přispět k jejich řešení v rámci svých možností.

Pavel Kos, ZŠ 5.května, Liberec