Který největší rozdíl v bezpečnosti dopravy na silnicích vidíte dnes oproti době předrevoluční?
Za posledních 30 let se rozvíjel stát i celá společnost poměrně rychlým tempem. V oblasti silniční dopravy však tempo bylo mnohem vyšší. Ve výcviku řidičů měly monopol autoškoly Svazarmu, na zařazení do kurzu se čekalo i několik let. Obdobné to bylo i s možností koupit si auto.

Jinde než ve státním podniku Mototechna, pro vyvolené v Tuzexu, se nové auto prakticky nedalo koupit. Teprve postupem času se ojeté dalo pořídit v autobazarech státního podniku KLENOTY. Lidé si více vážili řidičského průkazu i vozidla samotného. Vůz byl v tu dobu nadstandard, soukromá auta byla spíše používána k rodinným výletům.

Jaké byly socialistické sanitky? Podívejte se:

V jakém smyslu si lidé vážili víc řidičského průkazu?
V dnešní době je řidičský průkaz chápán jako nutná potřeba pro běžný život a součást vzdělání, vozidlo je považováno za spotřební zboží. Automobilů prudkým tempem přibývá, bohužel je není, kde zaparkovat, zejména v centrech měst a na sídlištích. Tomuto rozvoji neodpovídá rychlost výstavby a kvalita silnic a dálnic.

Auta jsou bezpečnější, pozemní komunikace relativně také, bohužel velká část řidičů svým nezodpovědným chováním a nekázní za volantem tuto skutečnost neguje. Protože bylo v provozu méně vozidel, hustota silnic a dálnic se podstatně nezvýšila, řidiči byli ukázněnější a vozidla jezdila menší rychlostí, byla pravděpodobnost dopravní nehody nižší.

Co nejvíce vadilo na socialismu herci Janu Hrušínskému?

Zdroj: Deník

Byla vždy na českých silnicích omezena nejvyšší rychlost?
Již od pohybu prvních automobilů na našem území byla sepsána pravidla silničního provozu, postupně byla zveřejňována jako vyhlášky a zákony. Prakticky nebyla řešena povolená maximální rychlost. Časem byla například na dálnici omezena na 110 km/hod., pak zvýšena na 130 km/hod., rychlost v obcích do 50 km/hod. byla posléze zvýšena na 60 km/hod. a pak návrat k padesátce.

A bezpečnostní pásy?
Bezpečnostní pásy v autě nedávno slavily 50 let, to bylo ovšem ve švédských volvech. U nás byla povinnost jejich použití např. pouze v obci, na předních sedadlech, postupem času na všech sedadlech, která jsou jimi vybavena. V dřívější době zákony neřešily například zimní a letní pneumatiky, denní svícení, počet dětí ve vozidle, ale už od raných dob byl zákaz požívání alkoholu před a během jízdy, na to navazovaly omamné látky.