Předchozí
1 z 5
Další

Dvacetipětiletý František Manlig působí prvním rokem jako doktorand na Katedře výrobních systémů a automatizace na Fakultě strojní. Zajímá se o výrobní procesy, automatizaci, mechatroniku, 3D tisk a umělou inteligenci. Kamarádi spojili síly a rozhodli se vyrobit padák pro drony, se kterým uspěli i v soutěži Nejlepší start-up TUL 2018. 

František Manlig a Martin Klesal (zleva) při testování dronu s padákem.Zdroj: Deník / Kamil Košun

Nápad se zrodil v době, kdy si Martin Klesal uvědomil i bezpečnostní rizika spjatá s drony. V Čechách zatím pád dronu nikoho nezabil, ale v Brně padající dron prorazil sklo automobilu.

Testování dronu s padákem.Zdroj: Deník / Kamil Košun

„Rozhodl jsem si pořídit padák. Na trhu jsem našel pouze padáky pro profesionální drony, které jim i odpovídaly cenou. Tedy pro mě příliš drahé. Výsledkem bylo, že jsem chtěl snížit riziko létání a zabezpečit svůj dron, ale neměl jsem jak. Tehdy mě napadla myšlenka vyrobit si padák sám. Oslovil jsem Frantu a společně jsme začali vyrábět první záchranný padák,“ popisuje prvotní myšlenku mladý student.

František Manlig a Martin Klesal (zleva) při testování dronu s padákem.Zdroj: Deník / Kamil Košun

A jak to vlastně celé funguje? „Před startem dronu zapnete elektroniku. Pomocí LED diody zkontrolujete stav baterie a můžete vzlétnout. Po přistání pouze elektroniku vypnete. Během letu elektronika vyhodnocuje let dronu. V případě, že vyhodnotí pád, automaticky dá signál servomotoru, který uvolní krabičku, ta se rozevře a vystřelí samotný padák, který pád zbrzdí,“ popisuje systém Manlig a názorně mi to ukazuje.

testování dronu s padákem.Zdroj: Deník / Kamil Košun

„Rádi bychom pokračovali na zlepšení bezpečnosti dronů a tuto myšlenku dál rozvíjeli. Určitě chceme pokračovat ve vývoji, protože pokaždé je co zlepšovat. A rádi bychom dostali naše produkty i na zahraniční trh,“ uzavírá zajímavé vyprávění dvaadvacetiletý Martin Klesal.

Testování dronu s padákem.Zdroj: Deník / Kamil Košun