Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

FOTO: Výstava kol v Severočeském muzeu láká na světové unikáty

Liberec – Češi jsou národem cyklistů, to už všichni víme. Ale co víme o historii kola? Ode dneška můžeme spatřit světové cyklistické unikáty v Severočeském muzeu. Nejen historické raritní kousky, ale i současný cyklistický hi-tech rozhodně milovníky kol překvapí.

26.9.2017
SDÍLEJ:

Kolo Helyet, 1937.Foto: Luděk Lukůvka

Do Liberce se v nejbližších dnech sjedou nadšenci do cyklistiky. V Severočeském muzeu dnes bude od 17 hodin zahájena výstava Kolo 1817 – 2017. Letopočet značí zrod bicyklu jako dopravního prostředku se svou bohatou historií až do současnosti. Chcete vidět zásadní přelomy ve vývoji kola i slepé uličky? Spatřit nejlehčí kolo světa vedle kola s jednou z prvních přehazovaček můžeme dnes od 17 hodin, kdy bude výstava zahájena. Kurátorem výstavy je ředitel Severočeského muzea Jiří Křížek a spoluautorem je sběratel kol Jan Králík. Právě Jan Králík je jednou z nejpovolanějších osobností zabývajících se historií cyklistiky u nás. Autorský tandem jsme tedy krátce vyzpovídali.

V čem je tahle výstava jiná, než ostatní přehlídky kol?
Jan Králík: Jsou tady opravdu jen nejvybranější kousky, celkem čtrnáct kol, někdo by mohl říci, že je to málo, aloe kdyby jich tady bylo hodně, tak to pak vypadá jako sklad lešení. My jsme se zaměřili na skutečné skvosty. Návštěvník, který přijde na tuto výstavu, najde na jednom místě kola, které pohromadě jinak nemá šanci spatřit.

Co byste pro návštěvníky „vypíchl“ jako tu největší raritu?
Jan Králík: Vypíchl bych všech dvanáct kol na hlavním sále (smích) a začnu tím nejstarším. Tzv. draisina (vynálezce Karl von Drais, kolo jako odrážedlo 1817) z roku 1820 z muzea v Olomouci, naprosto jedinečný a dokonce signovaný kus. V celém světě se těchto kol dochovalo jen pár desítek, v Čechách jich máme pět a tahle je nejhezčí. Nemůže tady chybět ani Michauxův vynález – kolo s klikou a pedály na hřídeli, něco tak jednoduchého, co přišlo až padesát let po parním stroji. Tohle železo je sice totální muzeum, ale kde je dnes parní stroj a kde kolo? Klika s pedálem je geniální vynález, nezapomeňme, že jízda na kole je pětkrát efektivnější a méně náročná než chůze.

Jiří Křížek: Ovšem ještě Draisovi, který prováděl experimenty se stroji poháněnými lidskou silou, bylo řečeno, že člověku je dáno bohem, aby chodil pěšky. Ta společnost na počátku 19. století na to kolo nebyla ještě připravená. V roce 1813 mu na patentovém úřadě ještě nepřijali jeho čtyřkolku. Je zajímavé, že tehdy už společnost znala komplikované stroje, nikdy si nespojila, že by si člověk mohl zjednodušit chůzi.

Jan Králík: Na každého působila představa dvou kol v jedné stopě jako absurdní představa, to přece každý spadne.

Kromě samotných kol, jsou zajímavé i příběhy vynálezců, dozví se o nich návštěvník něco?
Jan Králík: Na rozšířených popiskách se návštěvníci dozví leccos nejen o kole, ale i o osobnostech, které jsou za tím.
Jiří Křížek: Protože ale výstava je hlavně vizuální, nechtěli jsme výstavu přehltit texty, i když ty zajímaví informace tady budou, určitě se lidé hodně dozví na komentovaných prohlídkách k výstavě. Jsou to hodně zajímavé příběhy.

Bude k výstavě vydána nějaká publikace?
Jiří Křížek: Rozhodli jsme se vydat podzimní číslo muzejního čtvrtletníku, které bude monotematicky zaměřené na výstavu o kolech. 

Vývoj kol je lemován zlepšováky, které se nakonec ukázaly jako slepá ulička. I to uvidíme v muzeu. Na jaký příklad cesty, co skončila v křoví byste upozornil?
Jan Králík: Velkou zajímavostí je tady kolo Josefa Erlacha z Rakouska z roku 1878, tenhle kus se objevil čirou náhodou v Ústí nad Labem, úžasný kousek. Je to příklad té slepé uličky vývoje. Kolo má zvláštní způsob pohonu, nikoli šlapkami a řetězem, ale podobně jako u šlapacích autíček táhly.

Na výstavě nemůžou chybět tzv. vysoká kola, nesprávně zvaná kostitřasy.
Jan Králík: Ano, to je další „bomba“, první vysoké kolo je z ropku 1869 z Francie, vyráběla se dvacet let. My tady vystavujeme mimořádný světový kus s dochovanou první pneumatikou J. Dunlopa z roku 1891. Je to anglický závodní stroj. Nejdřív se těm širokým plášťům všichni smáli, nikdo to nechtěl, dokud jeden závodník, naprostý outsider, neporazil na závodě v Anglii všechny favority právě na takovýchhle pláštích. Další unikáty následují – jediný kus na světě z Čech, vyrobil jistý pan Barták, k pohonu nohama si pomáhal i rukama speciálně vyrobenými táhly. A tak bychom mohli pokračovat kolo od kola. Mimochodem tady návštěvníci uvidí i jedno z prvních počitadel ujetých kilometrů právě na tomto kole,. No a protože pády z vysokých kol byly často smrtelné, začali se varábět tzv. bezpečníky, nižší kola, která na výstavě samozřejmě uvidíme.

Jak vidíte vývoj kola obecně, co současnost?
Jan Králík: To podstatné se vymyslelo v letech 1880 – 1890, vlastně se tehdy vyřešilo to, co známe dnes, rám, pneumatiky, dokonce odpružení předního i zadní kola, to vše se zkusilo během oněch deseti let na konci devatenáctého století. Dnes se prakticky řeší kolo v rovině materiálu, princip a konstrukce byla dávno vymyšlená.

Výstava nekončí v hluboké historii, pokračuje závodními koly z třicátých let a končí nejnovějšími modely v ranku silničních a horských kol.
Jan Králík: Máme tady kolo z doby, kdy se jezdily neuvěřitelné závody ve Francii, dlouhé pře tisíc kilometrů. Nechybí tedy závodní kolo Helyet z roku 1937 s přehazovačkou postavené z francouzských dílů v Čechách. Do té doby byly přehazovačky na Tour de France zakázané, ale tehdy poprvé na závod byly povoleny, tohle kolo to dokumentuje. Máme tu i příklad raného kola Favorit (1955), úžasné značky, dnes opět populární mezi sběrateli.

Patřili jsme někdy ke špičce ve výrobě kol?
Jan Králík: Po celou dobu, co se vyráběl Favorit, jsme určitě ke špičce patřili. Základní stavba rámu, galusky, to vše bylo na skvělé úrovni.

Byla u nás cyklistika od začátku hodně populární?
Řekl bych, že jsme nebyli sólisti, ale rozhodně jsme seděli v řadě prvních houslí. Kromě prvních fabrik tady byli desítky až stovky mechaniků v každém městečku, kteří prodávali a opravovali šicí stroje a kola.

Jak vám, coby celoživotním nadšenci a sběrateli kol „voní“ současná kola?
Každé kolo je zajímavé. Jízda na kole je prostě radost. Já jezdím na klasické „silničce“, horské jsem samozřejmě zkusil. Co se týká současnosti, uvidíme tady také handbike, kolo pro paraplegiky, ovládané rukama, je to pozoruhodný kevlarový kousek, jehož cena se blíží ceně auta. Bonbónkem je nejnovější silniční kolo od Meridy, nejlehčí sériově vyráběný kousek, čistá váha je 4, 5 kg. Každý si tento karbonový kus bude moci potěžkat. Důležité je, že jsme tenhle krásný prostor nechtěli zahltit železem, ale skutečně vyšperkovat těmi nejlepšími kusy. Doufáme, že všichni nadšenic do cyklistiky budou spokojeni.

Autor: Luděk Lukuvka

26.9.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Peníze. Ilustrační fotografie.

ANKETA: Měla by existovat možnost posílat část sociálního pojištění na rodiče?

Policie. Ilustrační foto.

V libereckém podniku pracovalo na černo přes dvacet cizinců

ANKETA: Měla by příští vláda umožnit zdravotní nadstandardy?

Liberecký kraj - Dvacet zásadních otázek položil Deník hlavním volebním tvářím devíti stran v Libereckém kraji. Jejich odpovědi vám mohou pomoci při rozhodování, koho budete volit. Sami si také můžete v naši anketě postupně odpovědět na všechny tyto otázky. 

Lékárníci se připojili ke středeční stávce lékařů

Ke středeční stávce praktických lékařů se připojili také magistři, sice jen krátce, ale byli jednotní.

Na státní svátek se zájemcům otevře radnice

Liberec – O státním svátku 28. října mohou zájemci nahlédnout do reprezentačních prostor historické budovy radnice a vystoupit na věž s průvodcem každou půlhodinu v době od 9 do 14 hodin. 

ANKETA: Měli by otcové povinně čerpat část rodičovské dovolené?

Liberecký kraj - Dvacet zásadních otázek položil Deník hlavním volebním tvářím devíti stran v Libereckém kraji. Jejich odpovědi vám mohou pomoci při rozhodování, koho budete volit. Sami si také můžete v naši anketě postupně odpovědět na všechny tyto otázky. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení