To jsou hlavní postavy hry alžbětinského anonyma Sedm nápadů na zavraždění manžela, kterou ve své poslední premiéře představil činoherní soubor libereckého Divadla F. X. Šaldy.

Hybnou silou jsou lži, sex a prachy

Alžbětinský krvák o lakomém muži, záletné ženě a dvou neschopných vrazích nastudoval ve velkém divadle režisér Petr Palouš jako stylizovanou černou komedii, která svým pojetím dokazuje, že „lži, sex a prachy“ vládnou světem dnes stejně jako na sklonku 16. století. Manželka Alice se s podporou svého milence pouští do smělého plánu, jak se navždy zbavit manžela. Vyzkouší všechny možné prostředky, ba dokonce zapojí dva spíše komické, než nebezpečné vrahy. Jenomže Arden vždy nastraženým úkladům unikne, aniž by si uvědomil, co mu hrozilo.

Bujará komedie se zlomí v tragédii

Alice tedy musí vymyslet nový způsob, a pak zase nový, až se ten sedmý stane konečným. Bujará komedie se tak v druhé půli, kdy už divák nevěří, že zde vůbec k nějaké vraždě dojde, překvapivě zlomí v pochmurnou tragédii. Naštěstí je zlo po zásluze potrestáno, takže komedie nakonec přece jenom skončí dobře.

Divadly poněkud pozapomenutý text převedl do svižné i básnické češtiny renomovaný překladatel Břetislav Hodek. Kostýmy a scénu navrhla Jitka Moravcová, která v souznění s režisérem podtrhla stylizovanost komedie a současně výpravou poukázala na alžbětinské kořeny hry.

Scénu tvoří dvoupatrová hradba dřevěných pokojíčků, jakoby mansinonů. Herci se tak objevují ve dvou úrovních. Nadhled a groteskní přehnanost jakoby lidového divadla tvoří základní rysy také kostýmů. Jsou to například neuvěřitelně bytelné paruky nebo spodnička Alice, široká skoro jako vrata do stodoly, ve které žena svůdně vrtí zadečkem, aniž by si uvědomila, že spíš odpuzuje, než někoho přitahuje.

Groteskní nadhled umožňuje rozvinout i režisérovi hravost a hru. Tak třeba Arden odjíždí na dřevěném koni na kolečkách. Koláč krve na zemi je znázorněn cárem červené gumy a podobně.

Z herců je v inscenaci nejvýraznější Václav Helšus jako nebohý Arden. Jeho lakomec je člověk sice láskou oslepený, ale nikoliv jednobarevný. Helšus dává postavě i hlubší duchovní rozměr. Jeho věrného kamaráda Franklina hraje Vít Musil, který v postavě popouští uzdu své komediálnosti. Mosbieho, milence Alice, představuje zkušený Tomáš Impseil.

Nepřehlédnutelnou je Smrt Karolíny Baranové se svými živě zpívanými kuplety a se svou naštvaností, že je v pozoru tolikrát zbytečně, když k žádné vraždě nedojde. Hravé a nápadité inscenaci trochu ubližuje její délka. Většinu fórků totiž režisér vystřílí v první půli. Ta druhá se pak místy vleče.