Jednadvacet obrazů libereckého malíře Veena můžete celý říjen vídat při nákupech v obchodním centru Forum. Většinu kusů si zájemci mohou odnést i domů. Nejen o výtvarném umění povídal sám autor.

Co chcete říci přízviskem „malíř hořkosladkých včerejšků", nezní to trochu ponuře?

Pokud to tak působí, není to záměr. Potřeboval jsem nějak pojmenovat kategorii své tvorby a kamaráda napadlo tohle. Mně se to zalíbilo, protože to zní příjemně poeticky a přitom to celkem trefně vystihuje mé obrazy.

DÍLO LIBERECKÉHO MALÍŘE VEENA, který začínal s kreslením už na základní škole.

Můžete to trochu vysvětlit?

Já jsem staromilec. Námětem většiny mých obrazů jsou prastaré fotky z přelomu 19. a 20. století. Doba, která byla pro život těžší, ale i krásnější. Dnes žijeme v přebytku a iluzi nesmrtelnosti. Svět je zaplaven nepotřebnými věcmi a zkracování životnosti všeho, co používáme, nás pozvolna pohřbívá v odpadcích. Dřív mělo vše svou hodnotu a kvalitu, a používalo se to, dokud to bylo možné. Z hlediska sociálních jistot byl život daleko těžší, ale ve své kráse a plnosti daleko opravdovější. Zkrátka hořkosladký.

Takže malujete pouze výjevy z minulosti?

Ne, maluji i současné věci. Portréty, akty, občas krajinomalbu. Většinou ale nic nenese stopy naší doby.

Kam se stylově řadí vaše malba?

Já sám se považuji za postimpresionistu.

Jako například Van Gogh?

Přirovnávat se k Van Goghovi bych se sám nikdy neopovážil. Je to pro mě ale jeden z největších vzorů a učitelů. Takže způsobem malby ano. Také používám hustou pastózní barvu a častěji než štětcem pracuji malířskou špachtlí.

A co další vaše vzory?

Dá se říct, že mám rád celou generaci doby impresionismu. Gauguina, Toulouse-Lautreca, Degase, Cezanna, Mary Cassatt, a mnoho dalších. Z novějších hlavně Modiglianiho, ale i některé obrazy od Picassa a Matisse.

Vy jste ale malování nestudoval, že?

Ne, Jsem naprostý samouk. Jediným učitelem je mi odkaz výše uvedených mistrů. A musím přiznat, že jako samouk jsem toho hodně zkazil, než jsem si osvojil a rozluštil některé postupy, které je nutno znát. Řekl bych, že prostor pro zlepšování nemá strop. Výhodou samoučení je ovšem to, že si daleko dříve získáte vlastní rukopis. Když jedete podle osnov, tak dobrých výsledků dosáhnete dřív, ale zároveň si vytváříte okovy, které je pak daleko těžší rozbít. A spousta malířů na tom kolabuje, prostě se neodlepí od země a stále dokola malují krásné obrazy, ale stejné jako mnoho jiných. A slovy klasika: Není důležité malovat lépe než ostatní, ale malovat jinak.

A jak vás vnímá kritika? Není vám vaše „zpátečnictví" vyčítáno?

Ohlasy mám zatím převážně dobré. Myslím, že lidé jsou už moderním uměním spíše otráveni a odrazeni. Nikdo mu pořádně nerozumí, a lidé ho vnímají jako marnivost pracháčů a excentrické výstřelky podivínských intelektuálů. Naštěstí si myslím, že k tradičnější formě umění se vrací stále více malířů. To co dělám já, je srozumitelné, lze si domýšlet příběhy, který obraz vypráví a k tomu používám svou vlastní hrubou a neotesanou hantýrku.

Ale je pravda, že nějakého vyjádření známého kritika umění se mi ještě nedostalo. I když vlastně ani nevím, jestli ještě něco takového existuje, žádného opravdového kritika neznám. Velmi si cením chvály kolegů z oboru, ale i laiků, kterým se mé obrazy prostě líbí, bez nějakého technického rozboru, protože to je asi na celém malování nejdůležitější.

VEEN Je malíř, primitivista, staromilec, nesentimentální romantik a „užívač" života. Narodil se na jaře roku 1982. Kreslí od dětství, ale nikdy to nestudoval. Kreslení mu na základní škole zabíralo tolik času, že bohužel neměl moc šanci sledovat výuku. Jeho sešity byly krásně vyzdobeny, avšak učitelé tvrdohlavě odmítali shovívavost vůči malému umělci, a tak byl jeho prospěch velmi pochybný. Učňovská škola se nesla ve stejném duchu, jen se změnou témat, méně robotů/více nahotinek. Olejové barvy si vyzkoušel až ve 25 letech a naprosto ho pohltily. „Nejvíce jsem ve své tvorbě ovlivněn postimpresionisty. Mám rád obrazy konkrétní, přesto přefiltrované přes oko, mysl, ducha a ruku umělce," říká autor.

Koukala jsem na váš facebook, kde se zabýváte novou technikou malby. O co přesně jde?

Není to zase tak převratné, jak to z vaší otázky zní. Jedná se kombinaci známých technik, jen v provedení jde asi o celkem originální počin. Používám kresbu propiskou na papíře patinovaném kávou a solí, a následné jednoduché kolorování akvarelem a akrylem.

Poté obrázek zalakuji silnovrstvým lakem, a to dodá obrázku nádherný kontrast a zdání vlhkosti papíru. Mám v plánu techniku ještě rozvinout a zaexperimentovat s kombinací akvarelu a olejových barev, což se může jevit jako dost švihlej nápad, ale já se na to moc těším. Myslím, že půjde dosáhnout super efektů.

Kdy jste s uměním začal? Pamatujete si na svůj první obraz?

Pominu-li kreslení, tak olejové barvy jsem dostal až k 25. narozeninám, a musím přiznat, že mě pohltily téměř okamžitě. Nejsem si jistý, jestli se jedná přímo o první obraz, protože jsem hodně obrazů přemaloval, když jsem nebyl s výsledkem spokojen, a to jsem ze začátku nebyl skoro nikdy. Každopádně jde o reprodukci jednoho méně známého obrazu od Renoira. Byl to dárek pro mou slečnu, takže na něj už nesmím sáhnout. Vídám ho každý den v naší ložnici a rozhodně bych se s ním veřejně nechlubil, ale na to, že se jedná skutečně o jeden z mých prvních kontaktů s olejovými barvami, to úplná katastrofa není.

Máte i jiné zájmy než umění, nebo vás to pohlcuje na plný úvazek?

Zájmů mám hodně a času velmi málo. Všechny mé koníčky a záliby jsem ale už natolik upozadil, že mi zbývá asi opravdu jen to malování. Problém je v tom, že na trh s uměním jsem vkročil teprve nedávno a čeká mě ještě dlouhá cesta než se dostatečně proslavím, aby mě to uživilo. Takže zatím chodím do práce (jsem skladník) a maluji nejvíc po nocích.

Naštěstí mám tolerantní partnerku, která mi to vyčítá jen minimálně. Tímto bych jí také rád poděkoval za velkou trpělivost. Život s umělcem je jako dobrovolná bída za příslib lepších zítřků, které nikdy nemusejí přijít.




Malíř VEEN:

Malováno starým štětcem

výstava

Kdy: do 31. října

Kde: obchodní centrum Forum, Liberec

Co: 21 obrazů